Vil ha robotrevolusjon i matbutikker

Halodi Robotics og StrongPoint skal utvikle roboter for å gjøre repetitive oppgaver i matbutikken. Nå jakter robotselskapet 100 millioner kroner før en børsnotering til neste år.

SAMARBEID: Gründer Bernt Børnich i Halodi Robotics (t.v.) og konsernsjef Jacob Tveraabak i StrongPoint har inngått et strategisk partnerskap verdt 8 millioner kroner. Foto: Iván Kverme
Handel

Når du går inn på matbutikken om fem år ser du kanskje en robot som fyller på varer til hyllene og hjelper deg med å finne frem til et spesielt krydder, som er godt gjemt i butikken.

Det høres kanskje fjernt ut, men det er nettopp slike problemstillinger Halodi Robotics jobber med. Fra et anonymt fabrikklokale fem kilometer utenfor Moss sentrum har selskapet brukt over fem år på å utvikle menneskelignende roboter som skal inn i helsevesenet, vektertjenester, detaljhandel og etter hvert forbrukermarkedet.

Nå har Halodi Robotics inngått et strategisk partnerskap med børsnoterte StrongPoint, som har spesialisert seg på å levere teknologiløsninger til dagligvarebransjen. 

Verdien av partnerskapet er estimert til 8 millioner norske kroner, hvor cirka halvparten dedikeres til forskning og utvikling i prosjektet og halvparten som en direkte investering i Halodi Robotics.

– Vi skal sørge for å levere på robotikk, teknologi og kunstig intelligens, mens StrongPoint skal bidra med erfaring og kunder. Med ti års erfaring i dagligvarebransjen er StrongPoint den perfekte partneren for oss, sier Halodi Robotics-gründer Bernt Børnich.

Mot børs

I transaksjonen prises Halodi Robotics til 513 millioner kroner før penger. Til sammenligning var prislappen på 420 millioner kroner i fjor og 135 millioner kroner tilbake i 2017.

– Frem til sommeren skal vi hente 100 millioner kroner med hjelp fra Pareto Securities og målet er en notering på Euronext Growth i løpet av 2022. Det er kostbart å skalere opp hardware og vi trenger mye kapital for å realisere våre store vekstambisjoner, sier Børnich.

– Hva blir prisingen i neste runde?

– Det er litt for tidlig å si, sier han.

Marginpress

Målet med partnerskapet er å utvikle en robotisert løsning for dagligvarehandelen som vil hjelpe de ansatte med repetitive oppgaver, slik at de kan fokusere på mer komplekse oppgaver eller kundene.

– Vi håper det blir en hyggelig finansiell investering, men mest av alt gleder vi oss til å utvikle roboter sammen med Halodi, som skal komme våre kunder til gode. I StrongPoint tror vi at teknologi er en viktig del av løsningen for å øke effektivitet og produktivitet i butikk, sier konsernsjef Jacob Tveraabak, og fortsetter:

– Dagligvarehandel har hatt en kjempevekst under coronapandemien, men det er ikke naturlig at dette vil fortsette når folk skal tilbake i kantiner og besøker restauranter. Det vil legge et ekstra stort press på marginen i butikk, noe som gjør det viktig å drive mer effektivt. Der tror vi roboter kommer til sin rett.

Må senke prisen

Det strategiske partnerskapet med StrongPoint, er første av tre som Halodi Robotics har inngått. De to andre er foreløpig hemmelige, og samlet utgjør partnerskapene 50 millioner kroner i verdi.

– Dagligvarehandel er en utrolig spennende vertikal siden markedet er så enormt. Det er nesten ubegrenset hva en robot kan gjøre i en butikk, sier Børnich.

I dag har Halodi Robotics et produkt i markedet, nærmere bestemt forskningsroboten EVE, som det er blitt solgt over 20 eksemplarer av.

– Vi skal bruke denne roboten til å prøve ut løsningene vi utvikler sammen med StrongPoint. I 2023 skal vi ha kommersiell lansering av Sarah-plattformen, som er masseproduksjonsutgaven av EVE-utgaven. Vi jobber med mange verdensledende selskaper både innen produksjon og materialteknologi, slik at vi kan utfordre på pris og ikke bare ytelse, sier gründeren, og fortsetter:

– EVE-roboten har en listepris på 2 millioner kroner. For å erobre markedet må vi få ned prisen, noe vi er i stand til på grunn av teknologien vi har utviklet. Det er snakk om et volumspill.

Sterk eierside

Som en del av partnerskapet vil StrongPoint bli den eneste leverandøren i Europa av den felles utviklede løsningen, og det sikter på å initiere samtaler med utvalgte ledende dagligvarekjeder for å teste og samarbeide på prosjektet.

– Da coronapandemien traff hadde vi mange gode industrielle partnere som plutselig forsvant. Vi valgte derfor å ta et steg tilbake og hente litt penger fra eksisterende aksjonærer, siden vi ikke var fornøyd med de som var igjen. Det er veldig viktig å jobbe med de riktige partnerne når man skal kommersialisere, sier Børnich.

I dag har Halodi Robotics 25 ansatte med kontorer i Moss, Oslo, Montreal og California. 

På eiersiden befinner det seg nå flere investorer fra Stavanger. Største aksjonær er Pål Ingebretsen Løken, som var sentral i Sentrum Røntgeninstitutt. Selskapet ble i 2016 kjøpt av Aleris, og heter i dag Aleris Røntgen.

Nest størst er Lars Helge Helvig, som har tjent penger i hundremillionersklassen på vindkraftselskapet Norsk Vind. Lenger ned på aksjonærlisten finner vi Pixavi-gründer Christian Rokseth, AutoStore-gründer Jakob Hatteland, Ståle Kyllingstad, oljearving Finn Gjedebo og engleinvestor Magnus Jepson.