Mopedbiler er små biler med to seter registrert som en firehjuls moped. De kjører i maks 45 kilometer i timen, og med førerkort klasse AM147 kan personer ned til 16 år kjøre dem. Ettersom det er en moped slipper man å betale bompenger.
– Mopedbil er et alternativ til moped eller ATV. De to andre alternativene har begrenset sesong her i Norge. I tillegg er mopedbil mer praktisk. Man slipper kjøredress og den er mer stabil på veien. ATV-er har høyt tyngdepunkt, og velter lett. Derfor blir de gjerne kalt «veltepetter», sier Edwin Horgmo, salg- og markedsansvarlig i Mopedbil Norge.
Mopedbil Norge importerer de franske merkene Ligier, Microcar og Chatenet, samt italienske Casalini og Tazzari. Selskapet har 16–17 forhandlere over hele Norge – ytterligere fem–seks er på vei – og kan kalle seg Norges største mopedbilaktør.
I fjor ble Mopedbil Norge enda større. Omsetningen skjøt i været med hele 47 prosent til 57,8 millioner kroner, og dette genererte et resultat før skatt på solide 7,4 millioner.
Mopedbiler har gått fra å se ut som Postmann Pat-biler til å bli dritkuleEdwin Horgmo, Mopedbil Norge
– Vi har vokst bra i noen år, men i høsten 2019 ble forskriften for mopedbil-førerkort endret, slik at 16-åringer kunne kjøre mopedbil. Dette har mye av æren for veksten i fjor. Det er jo praktisk for foreldre at barna kan kjøre til trening, skole og annet selv. I tillegg er mopedbilene blitt oppgradert. De har gått fra å se ut som Postmann Pat-biler til å bli dritkule, sier Horgmo.
Mopedbil Norge
(Mill. kr) | 2020 | 2019 |
Driftsinntekter | 57,8 | 39,3 |
Driftsresultat | 7,7 | 3 |
Resultat før skatt | 7,4 | 2,7 |
Årsresultat | 5,8 | 2,1 |
130.000–200.000 kroner
Mopedbilene har automatgir, opp til 500 kubikkcentimeter og 8 hestekrefter.
– Finnes det personer fra 18 år og oppover som vil kjøre en bil med en maksfart på 45 km/t?
– Den raskest voksende kundegruppen er de i alderen 16 til 18 år, men en del voksne kjører også mopedbil. Vi ser at mange økonomer som er lei av bomringen i Oslo og leger som sliter med å finne parkeringsplass, velger mopedbil. Mange har ikke behov for en stor bil, og dessuten er mopedbil billigere både i anskaffelse og drift, sier Horgmo.
Han anslår at det på årsbasis selges rundt 400 nye mopedbiler i Norge. I Sverige selges det årlig 1.400 til 1.500 stykk.
Mopedbilene er billigere enn en vanlig bil, men langt dyrere enn en moped. Mopedbil Norge tilbyr modeller fra 130.000 kroner og opp til 200.000 kroner.
– En del journalister reagerer på prisene, men det gjør ikke kundene, som gjerne er foreldrene til 16–18-åringene, hevder Horgmo.
– Ungdommene blir gode sjåfører. De sparer dermed penger på bilsertifikatet, og foreldre sparer tid fordi de slipper å kjøre barna hit og dit. I tillegg slipper man bompenger, forsikringen er rimelig og årsavgiften er på bare 450 kroner. En mopedbil er dessuten lettsolgt og har høy andrehåndsverdi, fortsetter han.
Ifølge Horgmo er en mopedbil faktisk billigere i Norge enn i Sverige. I Sverige er aldersgrensen for øvrig 15 år, mens den i Frankrike er 14 år.
Vokser videre i 2021
– Regner dere med like fin vekst i 2021?
– Jeg håper på tilsvarende vekst i år, men prøver å være nøktern. Vi forventer en vekst på over 30 prosent i 2021. Vi har begynt med markedsføring på Google og i sosiale medier, og det hjelper til. Jo bedre nordmenn kjenner til produktene våre, jo mer vokser vi i våre kundesegmenter, sier Horgmo.
– Hvilken er deres mestselgende modell?
– Det er franske Ligier, og modellene Sport Young og Sport Ultimate. Ligier har en markedsandel på 50–70 prosent. Den har motoren med den høyeste kvaliteten; en Lombardini DCI-motor. Den er både stillegående og holdbar.
– En bil som kjører 45 km/t kan vel skape irritasjon og farlige situasjoner i trafikken?
– Nei, i en mopedbil har man jo cockpit rundt seg, og et 45 km/t-merke bak. Den er tryggere enn en moped. Folk ser at det er 16-åringer – barna våre – som kjører. Det skaper empati og respekt i trafikken.
Mopedbil Norge eies av Stian Karlsen (100 prosent).