<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Butikkselgeren ble konsernsjef

I 2002 ble Andreas Rylander (39) ansatt som selger i Kjell & Company. Nå er han utnevnt til konsernsjef og gleder seg over drøyt 40 prosent vekst i Norge i fjor.

    Publisert 15. mars 2021 kl. 21.44
    Oppdatert 17. mars 2021 klokken 16.00
    Lesetid: 3 minutter
    Artikkellengde er 738 ord
    NY KONSERNSJEF: Andreas Rylander (39) startet sin karriere som butikkselger i Kjell & Company da han var 20 år. Nå er han blitt toppsjef med ansvar for to milliarder i omsetning. Foto: KJELL & COMPANY

    Forbrukerelektronikk-kjeden Kjell & Company opplevde en formidabel vekst i Norge i fjor, og den var langt større enn i hjemmemarkedet Sverige.

    – Salget i Norge økte med drøyt 40 prosent, sier nyutnevnt konsernsjef Andreas Rylander til Finansavisen.

    Han kan ikke dele eksakte tall ettersom regnskapet ikke er revisorgodkjent ennå. 

    Legger man derimot 2019-omsetningen til grunn, har Kjell & Company hatt en omsetningsvekst nær 75 millioner kroner i Norge i 2020, noe som antyder en totalomsetning på 260 millioner kroner i fjor.

    – Salget for Kjell & Company som helhet økte, tross pandemien, med knapt syv prosent til omtrent to milliarder svenske kroner, sier Rylander.

    Utvider i Norge i år

    Driftsmarginen var på 7 prosent i fjor, slik den også var de to foregående årene. Det betyr at driftsresultatet endte på rundt 134 millioner svenske kroner.

    De 22 forretningene i Norge utgjør nå 13 prosent av omsetningen til konsernet.

    Rylander kjenner det norske markedet godt. Han ledet nemlig satsingen i Norge da Kjell & Company etablerte seg her i 2015. Og dagens butikkstruktur skal bli større.

    – Akkurat nå ser vi etter nye lokaler i Trondheim, og vi håper å kunne åpne flere nye butikker til i Norge innen året er omme, sier Rylander.

    MINDRE UTSALGSTEDER: Kjell & Company selger forbrukerelektronikk fra butikklokaler i bysentrum og på kjøpesentre. Foto: Adrian Nielsen


    Netthandelbonanza 

    Kjeden som så dagens lys i Sverige i 1988, ble startet av tre brødre og deres far Kjell Dahnelius. I dag har de 107 butikker i hjemlandet. Norge er nå det neste vekstområdet og det skal investeres rundt åtte millioner kroner i nye butikker her i landet i år.

    – Vi ser et stort potensial i det norske markedet, hvor vi fortsatt er veldig ukjente for de fleste forbrukerne, sier Rylander.

    Han har merket seg at spesielt netthandel er stort. I 2019 var nettveksten i Norge på 56 prosent. Den utviklingen bare fortsatte i fjor, da salg i fysiske butikker ble rammet av coronaviruset.

    – Nettsalget i Norge vokste betydelig mer enn den totale veksten for hele konsernet, og en stor del av omsetningen i Norge skjer online, sier Rylander.

    Gikk helt til topps

    Knapt noen kan sies å kjenne Kjell & Company bedre enn Rylander. 

    I 2002, i en alder av 20 år, fikk han sin første jobb i kjeden. Da begynte han på gulvet, som en helt vanlig selger som fylte varer i hyllene, svarte på spørsmål og ga kundene gode råd, mens han slo inn det de handlet på kasseapparatet. Etter to år i den rollen ble han spurt om han ville bli butikksjef. 

    Han sa ja, men ferden i konsernet var så vidt begynt.

    I 2009 hadde han imponert såpass at han ble utnevnt til regionsjef. Året etter bestemte han seg for å studere litt, og gjennomførte enn ettårig utdannelse innen strategi og varehandel, samt at han tok noen kurs innen kommunikasjon og HR.

    Så i 2015 ble han spurt om å lede satsingen i Norge, noe han har hatt ansvar for frem til i dag. 

    GA SEG ETTER TO ÅR: Eks-konsernsjef Eric Lundberg går fra elektronikk til apotek. Foto: Kjell & Company

    Toppjobben ble ledig

    Parallelt med å lede den norske grenen av Kjell & Company fra Sverige, fungerte han som driftsdirektør i konsernet. I ett år var han også konstituert konsernsjef, før Eric Lundberg overtok den jobben i 2018.

    Men han ble bare to år i kjeden. Nylig takket han ja til å bli adm. direktør i Apotek Hjärtat. Det er Sverige største apotekkjede med 390 utsalgssteder og over 3.000 ansatte. Og da Lundberg forsvant, ble Nylander spurt om han ville bli toppsjef på fulltid. 

    Onsdag 10. mars ble det annonsert at han fikk jobben, så det er en ganske fersk konsernsjef Finansavisen intervjuer.

    39-åringen skal lede et konsern med rundt 1.000 ansatte fra hovedkontoret i Malmö. Et eget innkjøpskontor er etablert i Shanghai i Kina og gjennom en kundeklubb når Kjell & Company over to millioner medlemmer.

    Beinhard konkurranse

    Kjeden, som i dag eies av i fellesskap av familien som grunnla selskapet og FSN Capital, satser på forbrukerelektronikk. Det er et veldig konkurranseutsatt marked hvor man må bryne seg mot store aktører som Clas Ohlson, Europris, Elkjøp, Komplett.no og Power.

    – Selv om konkurransen i Norge er hard, mener vi at vi har funnet en nisje innen forbrukerelektronikk som vi anser som attraktiv, sier Rylander.

    I 2019 var resultatet i Norge 5,6 millioner før skatt, en vekst på 38 prosent fra året før. I slutten av mai i fjor uttrykte konsernet at veksten i resultatet i Norge i 2020 forventes å følge utviklingen i omsetningen.