Eksportsuksess for norsk mikrobryggeri

Mikrobryggeriet Amundsen Bryggeri i Oslo har valgt å droppe norsk dagligvarehandel og fokusere på eksport. I fjor resulterte det i kraftig vekst og rekordresultat.

EKSPORTANDEL PÅ 84 PROSENT I 2020: – Vi har produkter på polet, men ingen i norsk dagligvarehandel. Marginene er så dårlige der, sier sør-afrikanske Geoffrey Jansen van Vuuren, daglig leder og medeier i Amundsen Bryggeri. Foto: Iván Kverme
Handel

– Skal man levere øl til dagligvarebransjen og Vinmonopolet må man produsere det de ønsker. Vi vil selv bestemme hva vi skal produsere. Derfor valgte vi tidlig å satse på eksport, sier Geoffrey Jansen van Vuuren, daglig leder i Amundsen Bryggeri.

Og den satsingen har åpenbart båret frukter. I 2017 hadde bryggeriet en eksportandel på 28 prosent. I fjor sto eksportsalg for hele 84 prosent av omsetningen. Amundsen Bryggeri leverer øl til 20 land, og Sverige er det største eksportmarkedet.

– Vi har produkter på polet, men ingen i norsk dagligvarehandel. Marginene er så dårlige der, sier Jansen van Vuuren.

OMSATTE FOR 40 MILL.: Amundsen Bryggeri solgte i fjor 1,1 millioner liter øl. Det meste ble sendt ut av landet. Foto: Iván Kverme

Seksdoblet resultatet

Amundsen Bryggeri startet som mikrobryggeriet til Amundsen Bryggeri og Spiseri i Oslo sentrum i 2013. I starten solgte de kun øl til restaurantene som var eid av Akers Hus Kafedrift. Mot slutten av 2016 ble bryggeriet på Hauketo etablert, og man begynte å selge øl til andre enn egne restauranter. Allerede i februar 2017 begynte bryggeriet å eksportere.

Ferske regnskapstall for 2020 viser at omsetningen økte med 30 prosent til nær 40 millioner kroner.

– Vi solgte 150.000 liter mer i fjor enn året før, og vi solgte dyrere produkter. Vi fokuserte sterkt på 0,44 liters sesongbasert øl i 2020. De koster litt mer og solgte veldig bra, forklarer Amundsen Bryggeri-sjefen.

Vel så imponerende er mikrobryggeriets resultatutvikling. Frem til 2018 var det rød bunnlinje, 2019 endte med et resultat på 1,5 millioner kroner og i fjor ble det en seksdobling. Årsresultatet endte på 9 millioner kroner.

– Vi har en del faste kostnader som ikke øker når vi selger mer, vi produserte mer produkter med høyere marginer og vi forhandlet bedre innkjøpspriser, sier Jansen van Vuuren.

Amundsen Bryggeri

(Mill. kr)20202019
Driftsinntekter39,630,6
Driftsresultat9,53,3
Resultat før skatt91,9
Årsresultat91,5
  • Mikrobryggeri på Hauketo i Oslo. Sto ferdig i november 2016.
  • Solgte i fjor 1,1 millioner liter øl. Det gjør sannsynligvis selskapet til Norges nest største mikrobryggeri.
  • Har droppet norsk dagligvarehandel til fordel for en satsing på eksport.
  • Eksporterer til 20 land.
  • Eksportandel i 2017: 28 prosent, i 2018: 54 prosent, i 2019: 78 prosent og i 2020: 84 prosent.
  • Investerer nå 8-10 mill. kroner i en ny tappelinje for å vokse videre.
  • Eies av Obt Invest (Børre Jensen, Ole Johan Tollefsen og Tom Erik Andreassen) med 87,5 prosent og Geoffrey Jansen van Vuuren med 12,5 prosent.

Nest størst i Norge

For å klassifiseres som et mikrobryggeri må produksjonen ikke overstige 5 millioner liter. I fjor produserte Amundsen Bryggeri, med ni ansatte, i overkant av 1,1 millioner liter.

– Jeg vil anta at det gjør oss til landets nest største mikrobryggeri, etter Lervig i Stavanger, sier Jansen van Vuuren, og legger til at kapasiteten for øyeblikket er 1,5 millioner liter.

INVESTERER I VEKST: Amundsen Bryggeri investerer nå 8-10 millioner kroner i en ny tappelinje. Foto: Iván Kverme

– Det er tappelinjen som er flaskehalsen. Derfor investerer vi nå 8 til 10 millioner kroner i en ny tappelinje som blir levert og installert i mai. Dermed kan vi vokse videre uten å måtte bytte ut tappelinjen på nytt.

Hvis man skal bli et stort mikrobryggeri, er Norge for lite, ifølge Jansen van Vuuren. Amundsen Bryggeri har brukt mye tid på å finne de riktige samarbeidspartnerne og importørene.

Vi har reist kjempemye. I 2019 reiste vi til rundt 50 ølfestivaler og events
Geoffrey Jansen van Vuuren, Amundsen Bryggeri

– Vi har reist kjempemye. I 2019 reiste vi til rundt 50 ølfestivaler og events, og snakket med forbrukerne i de ulike markedene for å finne ut hva de liker. I 2020 ble det imidlertid ingen reiser, sier han.

– Men konkurransen er vel enda tøffere i utlandet?

– Ja, men skandinavisk øl har et godt rykte i utlandet. Mikrobryggeri-øl er dessuten ikke like prissensitivt som øl fra de store bryggeriene.

29 nye produkter hittil i 2021

I fjor lanserte Amundsen Bryggeri 72 nye produkter, og hittil i år er ytterligere 29 kommet til.

– Hvorfor lanserer dere så mange nye produkter?

– Vi liker å lage nye ting, og importørene vil gjerne ha noe nytt og spennende å presentere for kundene sine, sier Jansen van Vuuren, og griper fatt i en særdeles fargerik ølboks.

– Dette er Apocalyptic Thunder Juice, vårt største øl. Vi selger 100.000 til 120.000 bokser av dette ølet i måneden.

IØYNEFALLENDE DESIGN: Etikettene er signert kunstneren P.J. de Villiers. Foto: Iván Kverme

Det er for øvrig ikke kun Apocalyptic Thunder Juice som har en særdeles fargerik etikett. Det gjelder samtlige produkter. Det nærmest psykedelisk fargerike er nemlig en gjenkjennelsesfaktor i Amundsen Bryggeris branding. Bak etikettene står kunstneren P.J. de Villiers. I likhet med Jansen van Vuuren kommer han fra Sør-Afrika. Begge flyttet til Norge på grunn av at de fant kjærligheten i en norsk kvinne.

Alt økte ikke for Amundsen Bryggeri i 2020. Fatølsalget stoppet helt opp, og det samme gjelder salg til taxfree.

– Hvordan ser det ut i 2021?

– Så langt har vi økt omsetningen noe, selv om volumet har gått ned. Målet er å øke volumet til 1,2 millioner liter i 2021, og å selge flere produkter med høyere fortjeneste. Jeg forventer derfor at resultatet vil øke litt i år, sier sjefen for mikrobryggeriet.

Han eier 12,5 prosent av aksjene i Amundsen Bryggeri. Resten eies av Obt Invest.