Norsk jentebutikk omsvermes av investorer

– Tidligere måtte jeg ringe rundt til investorer som ikke ønsket å investere i netthandel. Nå ringer de meg, sier Villoid-sjef Jeanette Dyhre Kvisvik.

VOKSTE BRA I CORONAÅRET: – Brutto solgte vi klær for over 55 millioner kroner i fjor, sier Jeanette Dyhre Kvisvik, daglig leder og gründer i Villoid. Til venstre markedssjef Andreas Kristiansen, til høyre Jarle Snertingdalen, medgründer og operasjonelt ansvarlig. Foto: Anders Horntvedt
Handel

– Vi er i ferd med flytte ut av lokalene nå, til noen større i Sandvika. Vi skal jo bli et milliardselskap, sier Jeanette Dyhre Kvisvik, daglig leder og gründer i Villoid, som selger klær og diverse tilbehør med jenter og kvinner som viktigste målgruppe.

Sammen med Jarle Snertingdalen kjøpte hun det som den gang var et teknologiselskap fra Telenor i 2016. Da hadde Villoid en app med brukere i over i 100 land som fungerte som en markedsplass for klær.

I sitt tidligere liv har den den juristutdannede Kvisvik vært hallodame i TV2, advokatfullmektig i BAHR, konsulent i McKinsey og omdømmeansvarlig for Burson-Marsteller i New York.

Dyhre Kvisvik har dreid selskapet til å bli et mer tradisjonelt e-handelsselskap rettet mot salg av klær.

Hun omtaler likevel Villoid som et teknologiselskap, og nær halvparten av de ti ansatte er teknologer.

Fra 17 til 43 millioner i omsetning

Coronaåret 2020 ga mer enn en dobling av omsetningen, fra 17 til 43 millioner kroner. Disse tallene er det selskapet omtaler som nettoomsetning: I tillegg kommer klær som blir solgt og deretter returnert.

– Brutto solgte vi klær for over 55 millioner kroner i fjor. Vi har gjort det bra under corona, men vi vokste bra før også. I 2020 og 2021 har vi hatt mellom 100 og 200 prosent vekst, men det hadde vi også før mars 2020, sier Dyhre Kvisvik.

Hun oppgir at selskapet lå an til å få et nullresultat i fjor, men Villoid-sjefen ønsker ikke å være mer presis enn det før regnskapet er klart.

I september 2020 kom Varner, Norges største motekonsern inn på eiersiden i Villoid.

Selskapet, som står bak kjedene Dressmann, BikBok og Cubus, kjøpte 13 prosent av aksjene i selskapet. Transaksjonen priset Villoid til 90 millioner kroner, ifølge E24.

Motekonsernet sprøytet inn 12 millioner i det norske netthandelselskapet.

Villoid hentet også penger gjennom folkefinansiering i april 2019 . Da fikk selskapet 100 nye investorer, hvorav de aller fleste var kvinner.

Bedriften har hatt tre emisjoner siden oppstarten av nettbutikken, og Varner-emisjonen er den seneste.

– Vi hentet kapital i fjor og investerer i vekst, og for oss vil det bety mye å komme over 100 millioner-merket, som vi håper å gjøre i år. Da bryter vi gjennom glasstaket som mange nettbutikker stanger i. I tillegg nærmer vi oss nå sorte tall, og det skjer tre år raskere enn beregnet, sier Dyhre Kvisvik.

– Før corona var det vanskelig å skaffe penger til norsk netthandel. Nå er det hot. Tidligere måtte jeg ringe rundt til investorer som ikke ønsket å investere i netthandel. Nå ringer de meg. Samtidig er vi gått fra startup til vekstselskap, sier Dyhre Kvisvik.

Tilbyr 150 merkevarer

Villoid.no ble lansert sommeren 2018, og satset på merkevarer som Arnie Says, FWSS, Holzweiler, Maud, ByTimo, Ella & Il,Line of Oslo og Villoid by Pia Tjelta.

– Vi har nå 150 ulike merkevarer, og vi har sterk fokus på norsk design og norske og skandinaviske merkevarer. Vi skal ha det norske kvinner ønsker å kjøpe, sier Dyhre Kvisvik.

Alle varer pakkes manuelt på Fornebu, i det Villoid-sjefen kaller en sovjetisk kontorblokk.

Varene sendes gratis i en rosa pose.

MYE Å GÅ PÅ: – Vi har bare skrapet litt i overflaten på netthandel, sier Jeanette Dyhre Kvisvik, daglig leder og gründer i Villoid. Foto: Anders Horntvedt

– Børs er et alternativ

Under folkefinansieringen nevnte Villoid-gründer børs eller salg av selskapet som mulige exit-scenarier.

– Nå som selskapet vokser så raskt og interessen fra investormarkedet er så god, er det et alternativ å se mot børs, sier hun.

– Men vi tror det er strategisk riktig for selskapet å vente fordi vi gjerne vil bygge selskapet større og sterkere først, legger hun til.

– Har dere internasjonale planer?

– Norden er spennende, men det er mye å gjøre i Norge bare i den nisjen vi er i. Før julesalget lanserte vi nettbutikken for menn, Villoman. Vi har bare skrapet litt i overflaten på netthandel. Det er enorme volumer som går ut av landet til utenlandske nettgiganter, og i tillegg kommer hele klesbransjen i tradisjonell varehandel, sier hun.

Zalando og Boost.com er andre store aktører i samme bransje.

– Hva skiller dere fra konkurrentene?

– Vår teknologi. Vi bygger skalerbare løsninger som vi mener sikrer oss enn tresifret prosentuell vekst i årene fremover. Dessuten fokuserer vi på nisjer; salg av fashion- og fritidsklær på nett for kvinner og menn, svarer hun.

Villoid

(Mill. kr)2020 (prognose)2019
Driftsinntekter4317,1
Driftsresultat-−5,1
Resultat før skatt0−5,1
Årsresultat-−5,1
Eiere: Jeanette Dyhre Kvisvik (18,9 %), Jarle Snertingdalen (18,9 %), Varner (13,1 %), Alexa Chung (7,5 %), Karin Källman (5,6 %), Thomas og Aase Settevik (4,4 %), 500 Startups (2,9 %), andre (28,7 %).