Lønnsom vekst innen fritidstøy

Salget av fritidstøymerker som Twentyfour og Daniel Franck skjøt i været for Norwegian Concept i fjor. Så langt i år er veksten på 35 prosent.

LØNNSOMT: Norwegian Consept omsatte i fjor for 195 millioner kroner, og satt igjen med 34 millioner før skatt. – 2021 blir solid, og vi forventer å ta markedsandeler også i år, sier daglig leder Tom Erik Mykjåland. Foto: Ida Bjørkås
Handel

Norwegian Concept har utviklet sports-/fritidsklær siden 2006. Utvikling og design av selskapets merker Twentyfour, Daniel Franck og Gullkorn Design (barneklær) foregår i Kristiansand, mens produksjonen hovedsakelig skjer i Kina.

I fjor økte omsetningen i Norwegian Concept med 9,2 prosent til 195 millioner kroner. Veksten tilskrives blant annet at coronapandemien ga et økt behov for fritidstøy.

– Det er klart at corona spilte inn på etterspørselen etter turtøy i 2020, men vi opplevde også en sterk vekst i forhåndsordrene ved inngangen til 2020 som ikke var påvirket av corona. Vi har de siste årene prioritert og investert i markedsinnsikt og vi ser at vi treffer godt i målgruppen vi ønsker å nå, sier Tom Erik Mykjåland, daglig leder i Norwegian Concept.

Han legger dessuten til at omsetningen i 2020 ble «sterkt begrenset av varetilgang».

156 MILL. FRA ETT MERKE: Merket Twentyfour sto for 80 prosent av Norwegian Concepts omsetning i fjor. Foto: Emil Sollie

Stadig mer lønnsom

Twentyfour står for hele 80 prosent av selskapets omsetning. Dette merket selges via mer enn 250 forhandlere - fysiske butikker og nettbutikker - i Norge. Gullkorn Design (barneklær) har over 100 forhandlere, mens merket Daniel Franck selges via Sport Outlet-kjeden.

– Eksporterer dere også?

– Ja, for øyeblikket har vi eksport til EU og Sveits, og eksportandelen lå i 2020 på 5 prosent, sier Mykjåland.

Resultatmarginen i Norwegian Concept har vært særdeles god de seneste tre årene. I fjor skjøt også resultatet i været, og resultatmarginen før skatt endte på solide 17,5 prosent.

– Vi ser at markedet tar godt imot konseptene våre. Dette sammen med investeringer i markedsinnsikt samt rasjonell drift gir grunnlaget for resultatene. Det har vært mange år med sterkt fokus på å bygge høy kompetanse, god kultur og effektive systemer i selskapet, sier Mykjåland.

KAN JUBLE: Tidligere landslagsspiller i fotball, Lene Mykjåland, eier 32 prosent i Flt Holding, som på sin side eier 84 prosent av aksjene i Norwegian Concept Holding. Foto: NTB

Kraftig vekst i 2021

Ifølge Norwegian Concept-sjefen økte omsetningen med hele 35 prosent i årets første kvartal. Også i år blir det Norgessommer på de fleste nordmenn, og Mykjåland forventer derfor et godt år.

– 2021 blir solid, og vi forventer å ta markedsandeler også i år, sier han.

Morselskapet Norwegian Concept Holding eies med 84 prosent av Flt Holding, der Tom Erik Mykjåland og hans søster, tidligere landslagfotballspiller Lene Mykjåland, eier 32 prosent hver og deres far - Frank Mykjåland - eier 36 prosent. De resterende 14 prosentene eies av sentrale medarbeidere i Norwegian Concept.

For fjoråret er det avsatt et ekstraordinært utbytte på 15 millioner kroner i Norwegian Concept Holding.

Norwegian Concept

(Mill. kr)20202019
Driftsinntekter195,4179
Driftsresultat32,727,3
Resultat før skatt34,127,4
Årsresultat26,621,3
  • Etablert av Frank Mykjåland i Kristiansand i 2006.
  • Het tidligere Next Sport.
  • Driver design, produksjon og salg av sports- og fritidstøy.
  • Favner merkene Twentyfour og Daniel Franck samt barneklesmerket Gullkorn Design.
  • Eies av Norwegian Concept Holding, som på sin side eies med 84 prosent av Flt Holding og 16 prosent av seks ansatte i konsernet. Frank Mykjåland eier 36 prosent av aksjene i Flt Holding, mens hans to barn, Tom Erik Mykjåland og Lene Mykjåland, eier 32 prosent hver.