<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Henter 2,2 milliarder – Softbank går tungt inn

Softbank spytter inn én milliard i Kolonial.no og tar 13,3 prosent. Butikken prises dermed til 7,5 milliarder kroner.

    Publisert 8. apr. 2021 kl. 07.59
    Oppdatert 8. apr. 2021 klokken 12.53
    Lesetid: 2 minutter
    Artikkellengde er 419 ord
    SATSER INTERNASJONALT: Kolonial.no (snart Oda) og gründer Karl Munthe-Kaas. Foto: Javad Moghimi-Parsa/Kolonial.no

    Kolonial.no henter 2,2 milliarder kroner fra nye og eksisterende investorer for å finansiere sin internasjonale satsing, og skifter navn til Oda, går det frem av en pressemelding.

    1,2 milliarder kroner går inn som frisk egenkapital i nettbutikken som skal lanseres i Finland i år og i Tyskland i 2022, mens eksisterende eiere har solgt aksjer for én milliard.

    Japanske Softbank (gjennom fondet SoftBank Vision Fund 2) og tech-investor Prosus går inn med én milliard kroner hver. Kinnevik og Rema spytter også inn i transaksjonen på totalt 223 millioner euro. 

    Prising: 7,5 milliarder

    Innskuddet fra SoftBank og Prosus er nok til å sikre begge en eierandel på 13,3 prosent etter emisjonen, noe som priser Oda til 7,5 milliarder kroner. Begge går inn i Oda-styret.

    – Vi er overbevist om at Odas kundefokus og markedsledende teknologi for automatisering og effektiv ordrehåndtering er en vinnerkombinasjon. De har en unik mulighet til å lykkes i å skalere internasjonalt, til glede for både nye kunder og leverandører, sier direktør for SoftBank Investment Advisers, Munish Varma, i en kommentar.

    Kinnevik blir største aksjonær, og eier i likhet med gründerne 21 prosent av selskapet etter emisjonen. RasmussenGruppen eier 19 prosent og Rema 4 prosent.

    Norge ikke glemt

    Når det gjelder Finland, er byggingen av et lager- og logistikksenter utenfor Helsinki allerede godt i gang. Oppstarten er satt til fjerde kvartal 2021. Deretter er altså planen å åpne i Tyskland i 2022, og parallelt skal Oda fortsette å investere i utvikling og ekspansjon i Norge.

    – Norge vil alltid være vårt hjemmemarked. Vi tar med oss verdifull erfaring fra tiden som digital pioner i et tøft norsk dagligvaremarked når vi starter opp i nye land. Samtidig har vi masse planer for videre utvikling i Norge, sier gründer og administrerende direktør Karl Munthe-Kaas i en kommentar.

    – Har knekt koden

    Siden starten i 2013 har Kolonial.no rukket å spise seg frem til en markedsandel på 70 prosent av det norske nettdagligvaremarkedet. 

    Med et registrert plukktempo på 212 UPH (enheter pr. time), utroper Kolonial.no seg selv til verdens mest effektive dagligvarehandel på nett, foran britiske Ocados 169 enheter pr. time. 

    «Dette har bidratt til at selskapet allerede i dag er lønnsomt», heter det.

    – Vi har knekt koden for netthandel av dagligvarer. (...) Corona har forsterket og fremskyndet trender vi har sett lenge. Etterspørselen etter våre tjenester er eksepsjonelt sterk, både i Norge og internasjonalt. Når vi først skal satse ut av Norge, kunne vi ikke drømt om bedre timing og bedre partnere i ryggen, sier medgründer og finansdirektør Vegard Vik.