Stenshagen selger dekkimperiet til Altor

Egil Stenshagen, Paul Oord og Dag Andre Johansen casher inn monstersum når Altors Nordic Tyre Group kjøper Starco, Dekkteam, Gummi-centralen og Dekk 1.

JO FLERE VI ER SAMMEN: Egil Stenshagen (t.h.) og Paul Oord fusjonerte virksomhtene Auto Grip og Intercontact Norway til Starco Norge. Nå selger de til Altor-eide Nordic Tyre Group og råder over 2,1 millioner dekk i året. Foto: Iván Kverme
Handel

– Det er vel en god deal når selgerne mener de har fått litt for lite betalt og kjøperne mener de har betalt litt for mye, sier Egil Stenshagen.

Han eier 51 prosent av Starco Holding som igjen eier 100 prosent av Dekkteam og 75 prosent av dekkimportøren Starco der 25 prosent eies av partnere i Bodø, Trondheim og Ålesund. Partneren Paul Oord eier de resterende 49 prosentene av Starco Holding. Sammen selger duoen årlig 450.000 dekk.

Nå kjøper Altor-eide Nordic Tyre Group Dekkteam pluss hele Starco samtidig som de kjøper Dag Andre Gimle Johansens Gummi-centralen og Dekk 1 som står for 200.000 dekk. 

Nordic Tyre Group ender nå opp med et samlet salg på 2,1 millioner dekk med total omsetning på 2,3 milliarder kroner.

Får 300 mill. – satser 50

Starco Norge doblet overskuddet i fjor til 65,6 millioner kroner av en omsetning som steg 18,5 prosent til 576 millioner, mens Dekkteam nær doblet sitt overskudd til 11 millioner av en omsetning på 289 millioner.

Dette er en transaksjon i milliardklassen
Egil Stenshagen

Stenshagen vil ikke konkretisere prisingen nærmere enn mellom 500 millioner og én milliard, men antar vi midtpunktet her innkasserer Stenshagen rundt 300 millioner. Av dette investerer han 50 millioner tilbake i Nordic Tyre Group, mens partnerne investerer 25 mot en samlet eierandel på 10 prosent, hvorav Stenshagen får knappe 7.

Stenshagen avviser at salget medfører at dekkongen er på vei ut av bransjen.

– Vi letter oss litt - særlig økonomisk, men jeg skal ikke pensjonere meg, og forlater ikke bransjen. Jeg skal jobbe med noen prosjekter for NTG samt inngå i NTG-styret for Norge, Sverige og Finland.

SELGER: Dag Andre Johansen selger Gummi-Centralen og Dekk 1. Foto: Avis

– Men vi vil ha betydelig mindre verdier investert - ikke fordi jeg ikke har tro på dette, men fordi vi fikk en all right pris samt en kjøper som kan få ut synergieffekter, og det teller, sier Stenshagen.

Mens Dekkteam representerer 80 butikker, hvorav 30 er egeneide, representerer Dekk 1-kjeden 55 butikker, hvorav 25 er egeneide.

Sønnen får pengene

– Dette startet med at Altor kjøpte de ledende dekkgrossistene i Sverige og Finland før de gikk på jakt etter partnere i Norge. De kom til oss første gang høsten 2019, og intensiverte forhandlingene i slutten av 2020.

– Dette er en transaksjon i milliardklassen, sier Stenshagen fornøyd i det han inkluderer Gummi-Centralen og Dekk 1.

Nå ser han frem mot siste kapittel i dekkeventyret frem til Altor realiserer investeringen om fire til seks år.

Pengene fra salget sender han til sin sønn, Jørgen Stenshagen, som forvalter Stenshagen Invest sammen med Ketil Garstad.

– Det blir en utfordring for Stenshagen Invest. Det er ikke lett med nye investeringsobjekter, sier han.

Junior forvalter en portefølje på 2,5 milliarder kroner, mens den verdijusterte egenkapital i Stenshagen Holding er på godt over tre milliarder.

Elbiler øker dekkmarkedet

Hvor stor gevinsten blir ved salget til Nordic Tyre Group vil fremkomme når Stenshagen viser frem regnskapene sine om et års tid. Likevel vil han ikke røpe gevinsten nå.

I stedet vil han fortsette å snakke om dekk.

– Med flere og flere elbiler øker dekkmarkedet. Elbilene veier ofte 6-700 kilo mer enn fossilbiler, og har kraftigere dreiemoment som gjør at de sliter mer på dekkene. I tillegg originalmonteres det ofte større og bredere dekk enn tidligere, som også slites noe hurtigere, sier Stenshagen, som også vokser i «hotellbransjen».

– Dekkhotell vokser veldig, hvilket skyldes store hjul og høy velstand i Norge i tillegg til at mange bor i leiligheter i byer der det er vanskelig å oppbevare store hjul.