SE DIREKTE: Webcast fra kvartalspresentasjonen kl. 8.30
Europris fortsetter den sterke topplinjeveksten og leverer tidenes beste kvartalsresultat.
Driftsinntektene på 1.718 millioner kroner tilsvarer en vekst på 24,3 prosent fra samme periode i fjor, mens like-for-like-salget steg 23,5 prosent på årsbasis.
Inntektene var sterkest i begynnelsen av kvartalet, drevet av en kald vinter, men etterspørselen ble ifølge selskapet generelt positivt påvirket av coronapandemien og påsken.
10 prosent stengt
Topplinjeveksten kom til tross for at i snitt 10 prosent av butikkene var stengt i kvartalet – de fleste på Østlandet der veksten endte på 16 prosent. I kjeden for øvrig var veksten 31 prosent.
EBITDA (driftsresultatet før av- og nedskrivninger) kom inn på 292 millioner kroner, opp fra 114 millioner kroner i første kvartal i fjor. Det tilsvarer en vekst på 64 prosent.
Bruttomarginen kom inn på 744 millioner kroner (43,3 prosent), opp fra 589 millioner (42,6 prosent) i første kvartal i fjor.
– Tar markedsandeler
– Første kvartal 2021 ble et nytt rekordkvartal for oss, der vi fortsatte å forbedre driften og å ta markedsandeler, sier toppsjef Espen Eldal i en kommentar.
Inntektene fra netthandel steg 317 prosent, med vekst i alle produktkategorier, men utgjorde ikke mer enn 0,9 prosent av totalsalget.
Europris
(Mill. kr) | 1. kv./21 | 1. kv./20 |
Driftsinntekter | 1.718 | 1.382 |
Driftsresultat | 150,6 | 43,5 |
Resultat før skatt | 135,9 | 2,0 |
Resultat etter skatt | 104,3 | 0,3 |
Europris