<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Tidenes beste

Europris fortsetter å slå rekorder, til tross for at 10 prosent av butikkene er stengt.

    Publisert 29. apr. 2021 kl. 07.15
    Oppdatert 29. apr. 2021 klokken 14.06
    Lesetid: 2 minutter
    Artikkellengde er 293 ord
    LA FREM TALL: Konsernsjef Espen Eldal i Europris.  Foto: Haakon Mosvold Larsen/NTB

     

    SE DIREKTE: Webcast fra kvartalspresentasjonen kl. 8.30

    Europris fortsetter den sterke topplinjeveksten og leverer tidenes beste kvartalsresultat.

    Driftsinntektene på 1.718 millioner kroner tilsvarer en vekst på 24,3 prosent fra samme periode i fjor, mens like-for-like-salget steg 23,5 prosent på årsbasis.

    Inntektene var sterkest i begynnelsen av kvartalet, drevet av en kald vinter, men etterspørselen ble ifølge selskapet generelt positivt påvirket av coronapandemien og påsken.

    10 prosent stengt

    Topplinjeveksten kom til tross for at i snitt 10 prosent av butikkene var stengt i kvartalet – de fleste på Østlandet der veksten endte på 16 prosent. I kjeden for øvrig var veksten 31 prosent. 

    EBITDA (driftsresultatet før av- og nedskrivninger) kom inn på 292 millioner kroner, opp fra 114 millioner kroner i første kvartal i fjor. Det tilsvarer en vekst på 64 prosent.

    Bruttomarginen kom inn på 744 millioner kroner (43,3 prosent), opp fra 589 millioner (42,6 prosent) i første kvartal i fjor.

    – Tar markedsandeler

    – Første kvartal 2021 ble et nytt rekordkvartal for oss, der vi fortsatte å forbedre driften og å ta markedsandeler, sier toppsjef Espen Eldal i en kommentar.

    Inntektene fra netthandel steg 317 prosent, med vekst i alle produktkategorier, men utgjorde ikke mer enn 0,9 prosent av totalsalget.

    Rapporten her.

    Europris

     
    (Mill. kr) 1. kv./21 1. kv./20
    Driftsinntekter 1.718 1.382
    Driftsresultat 150,6 43,5
    Resultat før skatt 135,9 2,0
    Resultat etter skatt 104,3 0,3

    Europris

     
    • Norsk lavpriskjede som selger sine egne merker og andre varer i 12 produktkategorier. 
    • Produktkategoriene varierer fra hus og kjøkken til godteri og sjokolade. 
    • Selskapet eier også en del av Rundsvengruppen AB, som eier den svenske lavpriskjeden ÖoB. 
    • Selskapets hovedkontor ligger i Fredrikstad, og adm. direktør er Espen Eldal.