<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

– Denne veksten må betegnes som en eksplosjon

Restriksjoner rundt coronapandemien førte til en eksplosiv vekst i netthandelen i første kvartal.

Publisert 3. mai 2021 kl. 10.51
Oppdatert 3. mai 2021 klokken 13.24
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 186 ord
EKSPLOSIV VEKST: Stengte butikker har gjort at netthandelen økte med 70 prosent i første kvartal, sammenlignet med samme periode i fjor, ifølge en undersøkelse fra Salesforce. Foto: Dreamstime

Stengte butikker har gjort at netthandelen økte med 70 prosent i første kvartal, sammenlignet med samme periode i fjor, ifølge en undersøkelse fra Salesforce.

– Denne veksten må betegnes som en eksplosjon, sier Per Haakon Lomsdalen, norgessjef i Salesforce, ifølge en pressemelding.

Han mener resultatet understreker at næringslivet og detaljhandelen bør fortsette digitaliseringen. 

– I takt med gjenåpningen av Norge, må de vurdere den fysiske butikkens rolle, og hvordan det skal gjøres til en del av den samlede kjøpsopplevelsen. Virksomhetene må finne en balanse mellom det fysiske og digitale for å møte forbrukernes nye behov og vaner, sier Lomsdalen.

Mobilordre

Den markante stigningen på 70 prosent står i kontrast til samme kvartal i 2020. Da var veksten fra januar-mars på 27 prosent, noe som understreker den store effekten pandemien har hatt på forbrukernes kjøpsvaner på tvers av alle områder som inngår i undersøkelsen.

Forbrukerne brukte i snitt 19 prosent mer penger pr. nett-ordre, antallet ordrer økte med 18 prosent og den samlede e-handelstrafikken økte med fem prosent sammenlignet med første kvartal i fjor. 

Mobilen er fortsatt den enheten folk flest bruker for å bestille varer på nett. 69 prosent av bestillingene gjøres via mobilen.