<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Lanserer vegetarmat med kyllingsmak

Norges nest største kyllingprodusent, Den Stolte Hane, har utviklet et plantebasert produkt med samme konsistens og smak som kylling.

    Publisert 9. mai 2021 kl. 20.27
    Lesetid: 3 minutter
    Artikkellengde er 670 ord
    HVITT KJØTT: Slik kjenner forbrukerne produktene fra Den Stolte Hane. Det går i kylling, i mange ulike produktvarianter. Nå skal selskapet også selge vegetarmat - som smaker som kylling. Foto: OLIVER ORSKAUG

    Børsnoterte Scandi Standard, som er storprodusent av kylling, egg og kalkun i Norden og Irland, beveger seg for første gang vekk fra kjernevirksomheten sin.

    I november i fjor annonserte selskapet at det hadde inngått en avtale med selskapet Veg of Lund. Konsernet har siden satset fire millioner svenske kroner på utvikling av vegetarprodukter med samme konsistens og smak som kylling.

    Etter måneder med intenst forskningsarbeid og utvikling, er kyllingkonsernet klar for å lansere sitt første plantebaserte produkt. 

    Og datterselskapet Den Stolte Hane i Norge skal teste ut nyvinningen først.

    Det fremkommer i investorpresentasjonen Scandi Standard publiserte da regnskapet for første kvartal 2021 ble offentliggjort fredag.

    Vokser i Norge

    Den Stolte Hane økte omsetningen i Norge med 3,6 prosent fra januar og utgangen av mars i år, sammenlignet med samme kvartal i fjor. Salget endte på 432 millioner svenske kroner, noe som er 15 millioner kroner mer enn for ett år siden.

    Hadde det ikke vært for at deler av serveringsbransjen i Norge har vært coronastengt, så ville trolig salget vært enda høyere i siste kvartal.

    Totalsalget for konsernet i første kvartal var 2,46 milliarder svenske kroner, en nedgang på 10 millioner fra samme periode i fjor. Men selv om salget gikk marginalt tilbake målt i svenske kroner, styrket bunnlinjen i første kvartal seg fra 75 millioner i fjor til 88 millioner i år.

    Da er ekstraordinære kostander knyttet til covid-19-tiltak og et utbrudd av fugleinfluensa i marked utenfor Norge inkludert. Hendelsene har påført Scandi Standard totalt 27 millioner kroner i ekstrautgifter i siste kvartal.

    VOKSER ÅR FOR ÅR: Adm. direktør Fredrik Strømmen i Den Stolte Hane gleder seg over resultatene den norske delen av Scandi Standard leverer. Foto: Oliver Orskaug

    Klar til å spises

    En av største suksessene til den norske kyllingprodusenten i dagligvarehandelen de senere årene, er serien «Stekt & Skivet». Det er ferdig tilberedt kyllingkjøtt med ulike krydder og smaker, som selges i vakuumerte pakninger og kan blandes inn i salater, wraps med pasta og annet tilbehør.

    – Siden lanseringen i 2015 har produktserien økt fra en omsetning på rundt en halv milliard årlig til to milliarder i fjor, sier konsernsjef Leif Bergvall-Hansen i Scandi Standard til Finansavisen.

    Spesielt i Norge har produktet blitt populært.

    – Det vokser måned for måned, og står nå for 136 millioner kroner i omsetning ut av butikk, sier Fredrik Strømmen, adm. direktør for Den Stolte Hane i Norge.

    For kyllingkonsernet oppnår de spiseklare varene en høyere fortjenestemargin enn tradisjonelle ferske og frosne kyllingproduktene man må tilberede selv.

    LETTER PÅ SLØRET: Under kvartalsfremleggelsen til Scandi Standard denne uken, dukket bildet av dette vegetarproduktet fra Den Stolte Hane opp mellom regnskapstallene. Selskapets leder i Norge bekrefter at produktet vil komme i butikkhyllene etter sommeren. Foto: SCANDI STANDARD


    Lav investeringskost

    Nå håper Den Stolte Hane at det spiseklare vegetarproduktet de snart slipper på markedet, vil treffe godt.

    – Vi lanserer produktet over sommeren, og med den inngående kunnskapen vi har om forbrukerne og varer med proteiner, tror vi at vi skal lykkes, sier Strømmen.

    Grunningrediensene i det plantebaserte produktet består av potet og rapsolje, som smaksettes. Det vil ikke være soya i produktet, som skal lages i Norge.

    – Vi trenger ikke investere stort i nye produksjonslinjer, siden vi kan bruke allerede eksisterende produksjonslinjer hvor vi lager andre «Stekt og Skivet-produkter», sier Bergvall-Hansen.

    Lavt kyllingsalg i Norge

    I dag er Scandi Standard nummer to blant de tre dominerende kyllingprodusentene i Norge. Deres norske gren, Den Stolte Hane, er hoffleverandør til Coop-familien og selger også en del gjennom NorgesGruppens nettverk.

    Salg av hvitt kjøtt har økt kraftig de siste årene, men Bergvall-Hansen mener det er rom for å vokse mye mer her i landet.

    – Nordmenn spiser i snitt kun 18 kilo kyllingkjøtt i året. Det er langt mindre enn i andre land, selv i resten av Norden, sier konsernsjefen.

    Ifølge Scandi Standard setter finner til livs 22 kilo hvitt kjøtt årlig, dansker og svensker fortærer 23 kilo hver, mens i Storbritannia og USA er forbruket henholdsvis 37 og 45 kilo per innbygger.

    – Det er mange andre ord et stort potensial for å øke salget av kyllingprodukter i Norge i årene som kommer, sier Bergvall-Hansen.