Gullår for Rema 1000 - men minus i Reitan Convenience

Rema 1000 økte omsetningen med 17,4 prosent i fjor. Reitans kioskdivisjon ble imidlertid kraftig svekket i 2020, og gikk med underskudd.

PANDEMISTENGTE KIOSKER: Kundegrunnlaget på typiske trafikknutepunkter forsvant 12. mars i fjor. Korrigert for valuta sank omsetningen i i Reitan Convenience med 17,8 prosent i 2020. Resultatet for denne divisjonen endte på minus 57 millioner kroner. Her fra 7-Eleven på Oslo S. Foto: Iván Kverme
Handel

– 11. mars i fjor satt jeg i lunsjen og så at flere Rema 1000-butikker opplevde 100 prosent økning time for time. Den første beskjeden jeg ga etter lunsjen var at vi umiddelbart måtte sikre 1 milliard kroner i ekstra likviditet for å holde verdikjeden i gang. De neste to-tre ukene jobbet vi døgnet rundt, sier finansdirektør Kristin Genton i Reitan.

Dagligvarebransjen fikk en umiddelbar boost da pandemien traff Norge. Stengte grenser og innenlandsferier bidro til dette. For året som helhet kunne Rema 1000 notere en omsetningsvekst på 17,4 prosent til 84,9 milliarder kroner. Driftsresultatet i dagligvarekjeden økte fra 2.089 millioner kroner i 2019 til 3.572 millioner i fjor.

SUKSESS UTEN SVENSKEHANDEL: Rema 1000. Foto: Iván Kverme

Tap i Reitan Convenience

For Reitan Convenience, som favner kiosker i syv land, ble bildet et helt annet. Kiosker som Narvesen, 7-Eleven og Pressbyrån ligger gjerne ved trafikknutepunkter, og her forsvant kundegrunnlaget med pandemien.

– Mange av våre kiosker måtte stenge, og omsetningen i Reitan Convenience sank med 50 prosent over natten. Når kundegrunnlaget ble borte måtte vi trå til. Vi fikk allokert 120 millioner kroner i støtte til kjøpmennene som eier og driver kioskene, sier Genton.

Reitan Convenience endte 2020 med en omsetning på 10,1 milliarder kroner, en nedgang på 12,1 prosent fra året før. Driftsresultatet sank fra 455 millioner i 2019 til minus 57 millioner i fjor.

ØKONOMISK STØTTE: – Vi fikk allokert 120 millioner kroner i støtte til kjøpmennene som eier og driver kioskene, sier Kristin Genton, finansdirektør i Reitan. Foto: Anne Valeur

– Korrigert for valuta ble omsetningsfallet i Reitan Convenience 17,8 prosent, forteller Genton.

Reitan-konsernet kunne notere en omsetning på 105,6 milliarder kroner i 2020, opp fra 96,9 milliarder året før. Resultatet før skatt økte med 1,1 milliarder og landet på 5,1 milliarder. Eierne ble tilgodesett med et utbytte på 300 millioner kroner for fjoråret.

Tøft for Britannia Hotel

Reitan favnet i fjor fem forretningsområder. Uno X Energi er ett av disse. Her sank omsetningen med 17,8 prosent til 10,1 milliarder. Driftsresultatet Uno X energi ble imidlertid mer enn doblet til i overkant av 1 milliard kroner.

UTBYTTE: Eierne, her ved Ole Robert Reitan, ble tilgodesett med et utbytte på 300 millioner kroner for fjoråret. Foto: NTB

Reitan Eiendom gjorde det sterkt i fjor. Av resultatet før skatt var 2,3 milliarder knyttet til Reitans kapital- og eiendomsvirksomhet.

– Reitan Eiendom presterte meget sterkt i 2020. Med en stadig økende portefølje som gir leieinntekter og god prosjektutvikling, har vi et utmerket fundament for videre satsing på eiendom, sier Genton.

– På vårparten i fjor skulle vi selge en eiendomsportefølje på 500 millioner kroner i Danmark. Salget til denne kjøperen gikk i vasken, men vi solgte i stedet en portefølje på 1 milliard til en annen kjøper. Det viser at vi har gode og solide butikkeiendommer som er sikre og attraktive investeringsobjekter, fortsetter hun.

Reitan eier femstjernershotellet Britannia i Trondheim. Speilsalen på Britannia Hotel fikk en Michelin-stjerne 17. februar i fjor og opplevde umiddelbart en kraftig vekst i antall bookinger. Med pandemien ble det imidlertid bråstopp.

– Med Michelin-stjernen fikk vi et nytt marked, men hotellet måtte holde stengt fra 14. mars til 29. april i fjor, og har måttet åpne og stenge tre ganger hittil i år. Det er veldig kostnadskrevende, sier Genton.

Reitan

(Mrd. kr)20202019
Driftsinntekter105,696,9
Driftsresultat6,24,5
Resultat før skatt5,14
Årsresultat4,13,4

Stor i Danmark

Av Reitans totalomsetning inklusiv franchise på 105,6 milliarder i 2020 stammet 43 prosent fra utlandet. Rema 1000 har en sterk posisjon i Danmark.

– Vi har 357 Rema 1000-butikker i Danmark. De viste en vekst på 11,5 prosent i fjor, og vi har en estimert markedsandel på 16,1 prosent i det danske dagligvaremarkedet, sier Genton.

– Her til lands blir Rema 1000 kraftig angrepet av Extra og Kiwi, som ble vekstvinnerne i fjor. Dere sto på stedet hvil, og Kiwi puster dere nå i nakken?

– I 2020 var vår vekst på linje med markedsveksten. Vi jobber med kvalitet, dyrevelferd og fokus på å ha de laveste prisene, og vi har mange gode planer fremover. Rema opplever fortsatt covidvekst og positive takter på flere av tiltakene våre på priskutt og oppgradering av butikker, sier Genton.

– Konsekvensene av pandemien og stengte grenser tar vi med oss også i 2021. Vi kommer fortsatt til å ha høy omsetning.

– Står støtt når det blåser

Genton er «stolt over hvor raskt Reitan-selskapene klarte å tilpasse seg den nye hverdagen med pandemien».

– Vi bestemte oss tidlig for å opprettholde investeringsplanene og holde hjulene i gang. I løpet av 2020 investerte vi 4,8 milliarder kroner i butikkene, logistikk, industri og eiendom. Reitan har finansiell robusthet og stor ro på grunn av gjeldfrihet. Vi har bygget solide virksomheter som står støtt også når det blåser, sier finansdirektøren.

I november i fjor gikk Reitan ut og sa at man utforsket mulighetene for en børsnotering av Reitan Handel (Rema 1000, Reitan Convenience og Uno X). Genton er sparsom med opplysninger rundt dette.

– Vi jobber videre med dette etter planen. Noe av motivasjonen for at vi ser på dette er knyttet til ideologien rundt at «flere burde eie mer».

Det faktum at Rema-sjef Trond Bentestuen gikk på dagen 18. mai i år er heller ikke noe hun ønsker å utdype.

– Trond har gjort en formidabel jobb i pandemiåret, men når man er uenige om veien videre er det bedre å avslutte enn å dra det ut til tilliten svekkes.