<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

–Netthandel kan ikke konkurrere med butikker

Netthandel har vært et voksende fenomen, men veksten kan være i ferd med å stagnere. 

    Publisert 22. juni 2021 kl. 10.26
    Lesetid: 2 minutter
    Artikkellengde er 256 ord
    NETTHANDEL: Motehuset Louis Vuitton tror ikke netthandel er fremtiden. Foto: PHILIPPE LOPEZ

    Da coronapandemien brøt ut i 2020, ble folk tvunget til å holde seg inne. Dette førte til et markant hopp i netthandel, der norske butikker kunne rapportere om en økning på 54 prosent de påfølgende tre månedene etter at pandemien fikk fotfeste i Norge.

    Nå mener det franske motehuset Louis Vuitton at dette er en trend som kommer til å snu, skriver CNBC. 

    Kundene kommer til butikken

    Finansiell direktør i Louis Vuitton, Jean Jacques Guiony, sier at motehuset kun bruker nettbutikken som et tillegg til den fysiske butikkopplevelsen. Han forteller videre at butikken ofte opplever at kundene som kommer inn i butikken for å handle, allerede har vært på internett og bestemt seg for hva de skal ha.

    –De henter mye informasjon, men de kommer til butikken fordi opplevelsen av å handle fysisk er noe de ikke får på internett, skriver Guiony til CNBC.

    Han uttaler seg videre om fremtiden til netthandel, der han tror butikkhandel fortsatt vil dominere. 

    – Vi tror at majoriteten av kunder vil handle fysisk i butikker i fremtiden, ettersom netthandel ikke kan konkurrere med butikker når det kommer til kundeopplevelser.

    Europas største selskap

    Louis Vuitton ble nylig kåret til Europas mest verdifulle selskap i en undersøkelse av analyseselskapet Kantar.

    Til tross for at selskapet mistet 17 prosent av salgsinntekter i løpet av 2020, prises motehuset til over 47 milliarder dollar. Selskapet gjorde nylig et oppkjøp av smykkeselskapet Tiffany, for 16 milliarder dollar.

    Louis Vuitton er notert på Paris-børsen, og aksjen er så langt i år opp 33 prosent.