<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Kraftig vekst i salget av alkoholfri drikke i 2021

Tall fra Vinmonopolet viser at det ble kjøpt 21 prosent mer alkoholfri drikke i Norge i 2021 enn året før.

    Publisert 19. jan. 2022 kl. 15.07
    Lesetid: 1 minutt
    Artikkellengde er 133 ord
    SOLID VEKST: Kommunikasjonssjef Jens Nordahl i Vinmonopolet tror veksten i salget av alkoholfri drikke er en pågående internasjonal trend. Foto: NTB

    Økningen i salget av alkoholfri drikke er en del av en internasjonal trend, hevder Vinmonopolet overfor Dagen.

    Det totale salget på Vinmonopolet økte med 2,5 prosent i 2021, og dermed var økningen i salget av alkoholfri drikke betydelig.

    – Vi ser nå en klar no-low-trend, som går ut på at kundene ønsker seg drikke som er lave på, eller helt uten, alkohol. Vi ser en klar dreining i etterspørselen. Det er en internasjonal trend der folk ønsker lettere og lysere drikke, sier kommunikasjonssjef Jens Nordahl i Vinmonopolet.

    All drikke med 2,5 prosent alkohol eller mindre, kan kjøpes i vanlige matbutikker eller på kiosker. Vinmonopolet har enerett på å selge drikke med mer enn 4,7 prosent alkohol.

    Vinmonopolet registrerte først trenden i kjøp av alkoholfri drikke i 2014, og Nordahl tror den vil pågå i mange år fremover.

    NTB