<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Kinesernes luksusforbruk økte med 36 prosent

Kineserne brukte 72,2 milliarder dollar på lukusshopping i hjemlandet i fjor. 

    Publisert 20. jan. 2022 kl. 14.27
    Lesetid: 1 minutt
    Artikkellengde er 200 ord
    SHOPPING: Kineserne har handlet luksusvarer i hjemlandet for 72,2 milliarder dollar i 2021. Foto: Dreamstime

    I fjor shoppet kineserne luksusvarer innenlands for 471 milliarder yuan, eller 72,2 milliarder dollar, en oppgang på 36 prosent sammenlignet med 2020, fremgår det av en rapport fra konsulentselskapet Bain & Company, skriver Business of Fashion. 

    I løpet av de nær to årene med pandemi har kinesernes kjøp av luksusvarer i hjemlandet tilnærmet doblet seg. Kategorien som vokser raskest er lærvarer, som har økt 60 prosent siden 2020, mens salg av smykker er opp 35 prosent. Salget av luksusklokker er opp 30 prosent sammenlignet med 2020, mens salget av luksuriøse skjønnhetsprodukter er opp 20 prosent. 

    Som følge av reiserestriksjoner og økt forbruk hjemme fortsetter inn i 2022 er det ventet at at salget av luksusvarer i år vil være opp mellom 90 og 110 prosent sammenlignet med 2019-nivå. 

    Konsulentselskapet tror netthandel, og handel hjemme er trender som vil sette preg også på de neste årene, men at kinesernes utenlandsshopping også vil ta seg opp om kort tid.

    – Alt i alt venter vi at kinesernes luksusforbruk vil ta seg opp til før-pandemiske nivåer i løpet av siste halvdel av 2022 eller tidlig i 2023, sier Bain & Company-partner Xing Weiwei til bransjenettstedet Business of Fashion.