<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Tosifret norsk vekst ikke nok

Kvartalstallene var nesten som ventet, men salget i februar var skuffende – til tross for sterk vekst i Norge.

    Publisert 9. mars 2022 kl. 09.24
    Oppdatert 9. mars 2022 klokken 15.12
    Lesetid: 1 minutt
    Artikkellengde er 240 ord
    UNDER KONSENSUS: Hverken driftsresultatet i perioden november–januar eller omsetningen i februar innfridde forventningene helt. Foto: CLAS OHLSON

    Svenske Clas Ohlson fikk i regnskapsmessige tredje kvartal et driftsresultat på 378 millioner svenske kroner, mot 358 millioner i tilsvarende periode for ett år siden, viser selskapets kvartalsrapport.

    Clas Ohlson

     

    (Mill. SEK) 3. kv./21-22 3. kv./20-21
    Driftsinntekter 2.831,3 2.635,3
    Driftsresultat 377,9 358,3
    Resultat før skatt 362,0 342,8
    Resultat etter skatt 286,7 264,8

    Ifølge Nyhetsbyrån Direkt var det blant analytikere ventet et resultat på 382 millioner.

    Bruttofortjenesten var på 41,5 prosent, litt over konsensus på 41,3 prosent. Økningen fra 41,3 prosent i tredje kvartal året før ble drevet av svakere innkjøpsvaluta – amerikansk dollar – og en sterkere norsk krone.

    Omsetningen i kvartalet økte med 7 prosent til 2,83 milliarder svenske kroner, som selskapet har kommunisert tidligere. Den svenske virksomheten hadde en 10 prosents vekst til 1,27 milliarder, den norske en vekst på 7 prosent til 1,23 milliarder.

    Resultatet etter skatt ble på 287 millioner, mot 265 millioner ett år før.

    Den avvikende kvartalsperioden gjelder for perioden 1. november til 31. januar.

    Skuffende februar-vekst

    I februar oppnådde Clas Ohlson en omsetningsvekst på 8 prosent, til 534 millioner svenske kroner. Her hadde analytikere ventet en vekst på 11,5 prosent, ifølge Nyhetsbyrån Direkt.

    Den svenske omsetningen var på 244 millioner, den norske på 227 millioner – opp henholdsvis 3 og 16 prosent fra februar 2021.

    Organisk salgsvekst var på 4 prosent, mot en forventning på 8,5 prosent.

    Salget via nettbutikken sank med 9 prosent, mot en ventet nedgang på 12,8 prosent.

    Ved utgangen av februar besto Clas Ohlson-kjeden av 229 butikker, mot 227 på samme tid i fjor.