<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Næringsministeren med dagligvaregrep: – Vil gi forbrukerne mer for pengene

Næringsminister Jan Christian Vestre (Ap) vil gi Konkurransetilsynet mer makt overfor dagligvarebutikkene. Han mener det vil gi lavere priser og bedre utvalg.

Publisert 26. mai 2022
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 246 ord
Article lead
lead
VESTRE VIL GI KONKURRANSETILSYNET MER MAKT: Her ferdigretter på rekke og rad i en matbutikk i Oslo. Foto: NTB
VESTRE VIL GI KONKURRANSETILSYNET MER MAKT: Her ferdigretter på rekke og rad i en matbutikk i Oslo. Foto: NTB

Rent konkret foreslår Vestre at Konkurransetilsynet skal få gripe inn tidligere dersom de oppdager «konkurranseskadelig atferd» i dagligvaremarkedet.

– La oss si at en dagligvarekjede inngår en eksklusiv avtale med en brusleverandør. Hvis Konkurransetilsynet oppdager at eksklusiviteten skaper konkurranseproblemer i markedet, kan de pålegge aktørene å åpne opp for at andre brusleverandører også kan selge varer i den aktuelle butikkjeden, uten at man har påvist misbruk av dominerende stilling eller at denne avtalen isolert sett skader konkurransen mellom kjedene, sier Vestre i en pressemelding.

I dag er det sånn at Konkurransetilsynet må påvise et lovbrudd for å kunne pålegge dagligvareaktørene å endre atferd eller for eksempel endre avtaler. Med de foreslåtte justeringene vil dette ikke lenger være nødvendig, og tilsynet kan rette seg direkte mot konkrete forhold i «markedets struktur eller problematisk atferd», skriver Næringsdepartementet.

– Vi ønsker at Konkurransetilsynet skal kunne gripe inn tidligere når dagligvareaktørene blir for store. På denne måten vil vi bidra til bedre konkurranse, som gir bedre utvalg i butikkene og forbrukerne mer for pengene, sier næringsministeren.

Endringene ble foreslått av Konkurransetilsynet etter at Vestre i mars ba dem vurdere nye virkemidler for å bekjempe konkurranseproblemer i dagligvaremarkedet. Endringene de ønsker seg, retter seg ikke bare mot dagligvaremarkedet, men vil også kunne brukes mot andre bransjer.

– Tiltaket handler om at Konkurransetilsynet først identifiserer konkurransehindringer i en bransje, for deretter å utforme skreddersydde avhjelpende tiltak. Vi mener dette kan bidra til å løse konkrete utfordringer blant annet i dagligvaremarkedet, sier konkurransedirektør Tina Søreide.

(NTB)