<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Netthandelsgründer fikk balletak på underbukser

Anders Steen Selvig (50) grunnla Comfyballs i 2012. Etter to millioner solgte underbukser er livsverket nå solgt til gründerne av nettbutikken Tights.

    Publisert 8. juli 2022 kl. 21.00
    Oppdatert 12. juli 2022 klokken 10.03
    Lesetid: 4 minutter
    Artikkellengde er 827 ord
    SOLGT: Anders Steen Stenvig og Per William Kenny Frøisland var begge eiere i Comfyballs. Nå har de solgt underbukseselskapet til Netthandelsgruppen, som Frøisland er adm. direktør for. Foto: Thomas Bjørnflaten

    Netthandelsgruppen, som blant annet driver nettstedet Tights, har kjøpt Comfyballs for en ukjent sum. De to gründerbedrifter har samarbeidet siden 2015. 

    Selvig som nå har solgt sitt livsverk, har stått for utvikling, design og produksjon av de komfortable og populære underbuksene. Netthandelsgruppen har markedsført, solgt på nett og distribuert produktene til en rekke land i Europa og litt i USA.

    Han har en teori om hvorfor merket har slått så godt an, på så kort tid.

    – Comfyballs holder utstyret litt bedre på plass, og det liker folk.

    Egne merkevarer

    Comfyballs ble startet av Selvig i 2012, og han har hatt med seg to andre eiere som til sammen kontrollerte 20 prosent av underbukseselskapet før transaksjonen. En av dem var Per William K. Frøisland, som også var med å grunnlegge Netthandelsgruppen og i dag er adm. direktør i netthandelsselskapet.

    Netthandelsgruppen driver flere nettsteder som selger klær, sko, sport- og treningsutstyr, velvære- og skjønnhetsprodukter, drikke og ernæringstilskudd .

    – Vi ønsker å bygge egne merkenavn og er på vei til å bli et selskap med flere varemerker som vi eier, sier Frøisland.

    Han sier oppkjøpet av Comfyballs et naturlig neste steg, etter at de to selskapene har jobbet sammen i en årrekke. 

    – Vi har lenge fungert som om vi var ett selskap, og når vi nå er slått sammen, kan vi ta ut flere synergier enn før, sier Frøisland.

    Taus om salgssum

    Ingen av partene vil si noe om hva som er betalt for Comfyballs, men Finansavisen er kjent med at selskapet var verdsatt til omtrent 70 millioner kroner før salget til Netthandelsgruppen.

    – Hvor mye jeg har fått for selskapet, er vi enige om å ikke uttale oss om, sier Selvig.

    Men notene i hans holdingselskap Tonic Father, avslører litt om hvilke beløp som har skiftet hender.

    Selskapet som ble stiftet i august i fjor, bare noen få måneder før overdragelsen, viser at det er bokført 45 millioner kroner i finansinntekter i regnskapet for 2021.

    STORT UTVALG: Det startet med en underbukse, men i dag kommer Comfyballs i mange størrelser, med ulike snitt, farger og mønstre. Også en kolleksjon for damer har Combyballs lansert. Foto: Thomas Bjørnflaten

    I en note står det at oppgjøret for Comfyballs er betalt delvis kontant og delvis med aksjer i Netthandelsgruppen. Hvor stor eierandel Stenvig har fått, vil han ikke si.

    – Som en del av oppgjøret har jeg fått betalt i form av aksjer. Jeg er en betydelig eier, men har ikke like stor eierandel som de fire gründerne, sier Selvig.

    De eier alle en like stor aksjepost hver, som til sammen utgjør 78 prosent av aksjekapitalen i Netthandelsgruppen. Selskapet ble verdsatt til 400 millioner kroner i en emisjon i oktober 2021.

    Vil inn i USA

    Siden lanseringen av Comfyballs i 2013, har det blitt solgt over to millioner underbukser. Bare i fjor ble det solgt 720.000 par, og salget er økende.

    – Markedet for undertøy er veldig konkurranseutsatt. Når vi nå slår oss sammen, så vil Comfyballs stå sterkere mot konkurrenter og vi håper vi kan vokse raskere enn vi har gjort til nå, sier Selvig.

    En underbukse for menn er ikke bare en underbukse. Kundene har forskjellige preferanser, og de er ganske ulike på tvers av landegrensene.

    – Norske menn liker underbukser med litt benlengde. I Sveits skal de være kortere, mens italienske menn vil ha dem enda kortere enn sveitserne, sier Selvig.

    – Vi er nå godt etablerte i Norge og vi vokser i Sverige, som er et dobbelt så stort marked. Vi selger også underbuksene våre i en rekke andre europeiske land, blant annet Sveit og Italia, Frøisland.

    Nå sikter de mot USA. 

    – Planen på sikt er å gå sterkere inn i det amerikanske markedet, men vi har ikke helt bestemt oss for hvordan vi skal gå frem, sier Selvig.

    En mulighet er å samarbeide med en eller flere av de store netthandelsaktørene, som Amazon.

    – Samtidig skal vi markedsføre og selge produktene våre gjennom egne nettsider, sier han.

    Ikke bare for menn

    Selv om varemerket spiller på menns edle deler, så har ikke Comfyballs glemt damene.

    – Dameundertøymarkedet består av mange flere aktører og er et tøffere marked å etablere seg i, sier Frøisland.

    Det markedet er tre ganger så stort som mennenes, og Comfyballs har mer å lære om markedet for undertøy for kvinner.

    – Vi opplever at kolleksjonene vi lanserer for dem, er for små i forhold til hva vi har trodd vi kan selge. Vi har rett og slett ikke produsert nok i forhold til etterspørselen, sier Selvig.

    – Hvordan påvirker økende råvarepriser og inflasjon salget av undertøy?

    - Selv om det er ventet litt mørkere skyer på den økonomiske horisonten, så må folk fremdeles ha undertøy. Jeg tror derfor at vi vil klare oss ganske greit, sier Frøisland.

    Blir med videre

    Selv om Comfyballs nå er solgt til Netthandelsgruppen og Selvig ikke lenger er direkte eier, så vil han fortsatt jobbe med produktet han har skapt.

    Som en del av transaksjonsavtalen er han nå blitt utnevnt til leder for kategori- og innkjøpsavdelingen i Netthandelsgruppen. 

    Han har også måtte binde seg til selskapet for en periode, slik at kjøperne kan nyte godt av hans kunnskap om Comfyballs.