– Den normaliseringen etter pandemien som vi ser nå, er både naturlig og forventet, sier direktør for handel i NHO Service og Handel, Linda Vist, i en pressemelding.
Under pandemien opplevde nesten hele varehandelen en eksplosiv vekst i omsetning, spesielt innen netthandel. Mellom 2019 og 2022 økte netthandelen med over 70 prosent i Norge, ifølge tall fra NHO.
Nå viser tallene at veksten for netthandelen er på retur ettersom 30 prosent av butikkene som var stengt i starten av 2021 igjen er åpne.
– Vi erfarer at forbrukere er sterkere tilbake til fysisk butikk og kjøpesentre, samtidig som netthandelens andel har styrket seg som salgskanal, sier Vist.
Nedgangen er størst innen dagligvarekjedene, med et fall på 8,0 prosent i omsetningen sammenlignet med 2. termin i fjor.
– Grensene er igjen åpne, strømprisene i deler av Norge er rekordhøy, drivstoff er dyrt og markedet preges av usikkerhet. Prisveksten ser vi nå påvirker forbrukeres handlevaner, avslutter Vist.
(NTB)