Dobling i handelen på Oslo S og Østbanehallen
Så langt i år har omsetningen i Østbanehallen og på Oslo S doblet seg fra samme periode i fjor.
![](https://imaginary.finansavisen.no/resize?force=false&width=980&aspectratio=16%3A9&nocrop=false&interlace=true&url=https%3A%2F%2Fsmooth-storage.aptoma.no%2Fusers%2Fhegnar%2Fimages%2F50912936.jpg%3Ft%5Bquality%5D%3D100%26%26accessToken%3D4ea2e4eae761a75fb26aee4f0c364ab26995cda80a65a44bfac17f22c876c7bd)
Kjøpesenteret Oslo S og Østbanehallen, eid av Bane NOR Eiendom, har hatt nest størst økning i omsetning i år av landets største kjøpesentre.
Fra januar til september 2022 ble det handlet for nær 700 millioner kroner i butikker på sentret, mot nær 350 millioner tilsvarende periode i fjor.
– Tyngdepunktet i Oslo har forskjøvet seg, og hele området mellom Barcode, Bjørvika og Sørenga, som Oslo S ligger i, trekker folk fra andre steder i byen. Fra å ha vært et sted der folk bare har oppholdt seg ser vi at Oslo S og Østbanehallen har blitt et sted folk gjerne vil oppsøke for å handle og kose seg på cafeer og restauranter, sier senterleder i Bane NOR Eiendom, Torstein Heldal.
Den største veksten har cafeer, puber og restauranter hatt, da antall besøkende økte betraktelig. Mens rundt 23,7 millioner var innom Oslo S og Østbanehallen i perioden fra januar til september i år var det 13,2 millioner besøkende i samme periode i fjor.