Franske Hermès, kjent for sine ikoniske Birkin-vesker, varsler at prisene deres neste år vil bli satt opp mye kraftigere enn i tidligere i år.
– Vi vil trolig ha prisøkninger på mellom 5 og 10 prosent, sier finansdirektør Eric du Halgouët i forbindelse med motehusets fremleggelse av salgstall for tredje kvartal, ifølge Reuters.
Finanssjefen forklarer prisøkningen med stigende arbeidskostnader og valutasvingninger.
I år har Hermès satt opp prisene med rundt 4 prosent, mens prisøkningene i tidligere år har ligget på rundt 1,5–2,0 prosent i snitt, ifølge nyhetsbyrået.
Dobbelt så sterkt som ventet
I tredje kvartal omsatte Hermès for 3,1 milliarder euro, en økning på 24,3 prosent målt i fast valuta. Dette var dobbelt så sterkt som ventet.
Ifølge Reuters opererer banken UBS med en analytikerkonsensus på 12 prosent.
Økningen i tredje kvartal ble drevet av sterk vekst innenfor samtlige virksomhetsområder. Dessuten er det sterke resultater i samtlige geografiske områder, opplyser motehuset.
Omsetningen i første halvår var forøvrig på nær 5,5 milliarder euro, mot 4,2 milliarder i samme halvår i fjor. Driftsoverskuddet var på 2,3 milliarder euro.
Hittil i år har Hermès dermed omsatt for drøyt 8,6 milliarder euro. Det utgjør en økning på 24 prosent i fast valuta fra tilsvarende periode i fjor.