<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Mener sinte kunder kan stramme opp dagligvarebransjen

Forbrukerminister Kjersti Toppe (Sp) mener sinte kunder og bransjenormer for handelsskikk kan stramme opp aktørene i kampen mot såkalt krympflasjon.

    Publisert 25. okt. 2022 kl. 10.13
    Oppdatert 25. okt. 2022 klokken 10.13
    Lesetid: 1 minutt
    Artikkellengde er 133 ord
    BARNE- OG FAMILIEMINISTER: Kjersti Toppe. Foto: NTB

    Til NRK sier barne- og familieminister Kjersti Toppe (Sp), som er forbrukerminister, at regjeringen ikke har diskutert såkalt krympflasjon. Krympflasjon innebærer at man får mindre av en vare for samme pris.

    – Jeg tenker at det er en byråkratisk måte å få fram informasjon på, sier hun.

    Flere medier, deriblant NRK og VG , har den siste tiden skrevet om varer som har krympet, uten at prisen er satt ned – som ofte blir kalt krympflasjon.

    Toppe sier hun har mer tro på at sinte kunder og bransjenormer for handelsskikk kan stramme opp aktørene.

    – Jeg tenker at dagligvarebransjen må gå i seg selv. Dette er noe forbrukere reagerer sterkt på, og som jeg som forbrukerminister reagerer sterkt på. De må gå i seg selv og sørge for en markedsføring som ikke villeder kundene sine, sier forbrukerministeren.

    (NTB)