<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Mer jubelbrus på Wall Street

Coca-Cola gjør som Pepsi: velter kostnadsøkninger over på kundene, og høyner prognosene for både inntekter og inntjening i 2022.

Publisert 25. okt. 2022
Oppdatert 25. okt. 2022
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 197 ord
MARKEDET LIKER: Tallene fra Coca-Cola. Foto: Bloomberg

Coca-Cola melder om et resultat etter skatt på 2,8 milliarder dollar i tredje kvartal, eller 65 cent pr. aksje. I samme periode i fjor tjente selskapet 2,5 milliarder dollar, eller 57 cent pr. aksje.

Justert for engangseffekter kom resultatet pr. aksje inn på 69 cent.

Inntektene steg 10,2 prosent til 11,1 milliarder dollar, etter 4 prosent oppgang i globalt enhetsvolum.

FactSet-konsensus pekte mot 64 cent i justert resultat pr. aksje av inntekter på 10,5 milliarder dollar.

Høyner guiding

For helåret 2022 venter Coca-Cola en sammenlignbar resultatvekst pr. aksje på 6-7 prosent, opp fra tidligere guidet intervall på 5-6 prosent. Drikkevaregiganten høynet også utsiktene til organisk topplinjevekst fra 12-13 til 14-15 prosent.

Den organiske topplinjeveksten fra tredje kvartal i fjor til tredje kvartal i år kom inn på 16 prosent, drevet av prisøkninger på tvers av hele selskapets produktportefølje.

Aksjen stiger over 3 prosent i førhandelen på Wall Street.

PepsiCo også

Coca-Cola-tallene kommer to uker etter at PepsiCo la frem en sterk kvartalsrapport som viste også dette selskapets evne til å velte kostnadsøkninger over på kundene.

Dette er i motsetning til andre aktører innen forbruksvarer, som Nestlé og Procter & Gamble, der volumene har begynt å falle. Dermed kan smertegrensen for hva forbrukerne tåler av prisøkninger være nådd.