<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Tar grep for å tiltrekke seg skremte kunder

Nespresso lanserer papirbaserte kaffekapsler. – Ikke grønnvasking, ifølge Nespresso-sjefen.

Publisert 21. nov. 2022
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 219 ord
NY KAPSEL: Her Nespressos nye kaffekapsel. Den er laget av papir og er komposterbar.  Reuters

Kaffegiganten Nespresso, som eies av Nestlé, kunngjør at de lanserer papirbaserte kaffekapsler i håp om å tiltrekke seg miljøbevisste kunder, ifølge Reuters

Fra før kan eierne av Nespressos kapselmaskiner kjøpe deres aluminiumskapsler. Disse er resirkulerbare, men mange kunder er ikke klar over dette og de kastes derfor i restavfallet, ifølge Nespresso-sjef Guillaume Le Cunff.

Selskapet tror flere kunder kan være mer komfortable med papirkapslene, da aluminiumkapslene kan ha skremt unna miljøbevisste kunder.

– Målet er ikke å erstatte alle aluminiumskapslene med papir, men å gi forbrukeren flere valgmuligheter. Det er et alternativ for bærekraftige alternativer, sa Le Cunff til avisen. 

Forbrukeren tok kostnaden

De nye kapslene har tatt tre år å utvikle og vil bli prøvd ut i Sveits og Frankrike. Le Cunff presiserer at de nye kapselene ikke er «grønnvasking», men at de er en del av merkets utvikling og innovasjon.

Nespresso er en av Nestlés største og mest lønnsomme merkevarer, og har lempet kostnadsøkningene over på forbrukerne i høyt tempo i år. 

Prisene til Nestlé ble skrudd opp hele 9,5 prosent i tredje kvartal, noe som er den største prisøkningen på flere tiår.

Nespresso har vist seg å være motstandsdyktig under tidligere økonomiske kriser, ifølge Le Cunff, som sier han ikke er bekymret for fremtiden.

– Nespresso er en rimelig luksus du kanskje vil beholde som forbruker i en tøff tid, sa han videre til Reuters.