Forbrukertilsynet varsler gebyrer til Stayclassy
Etter at Stayclassy har fortsatt å bryte loven, til tross for veiledning fra Forbrukertilsynet, varsler nå tilsynet at nettbutikken vil få bøter.

Tilsynet varsler at også daglig leder i selskapet, Thomas Holstad, vil få økonomiske sanksjoner.
«Forbrukertilsynet har over en lengre periode mottatt klager på nettbutikken Stayclassy, og har ved flere anledninger vært i kontakt med selskapet med tydelig beskjed om at de må innrette seg etter loven», skriver Forbrukertilsynet i en pressemelding.
«Vi har tatt opp problemstillinger som blant annet har gått ut på markedsføring av pris og en rekke andre forhold.»
Blant annet har Stayclassy reklamert med førpriser som ikke er reelle, ifølge Forbrukertilsynet.
Prislureri
I brevet til Stayclassy varsler tilsynet et overtredelsesgebyr på 1,5 millioner kroner for brudd på markedsføringsloven paragraf 7 første ledd bokstav d, om villedende handlinger knyttet til pris og hvorvidt det eksisterer en prisfordel.
Tilsynet mener Stayclassy har benyttet markedsføring som gir inntrykk av at prisene deres er satt ned i forhold til førprisen, uten at det opplyses om prisavslagets størrelse.
I tillegg fattes det forbudsvedtak med tvangsmulkt på 2 millioner kroner for hver gang selskapet videre bryter forbudet om å gi inntrykk av at prisen er nedsatt i forhold til egen førpris. I 2020 hadde Stayclassy driftsinntekter på 62,3 millioner kroner, et resultat på 3,3 millioner og eiendeler til 41,3 millioner, ifølge proff.no. Selskapets høyeste resultat var på 5,1 millioner i 2017.
Stayclassy
Thomas Holstad får et overtredelsesgebyr på 400.000 kroner for medvirkning til brudd på markedsføringsloven. Han forbys å drive markedsføring som gir inntrykk av at prisen er nedsatt i forhold til førprisen, uten å informere om avslagets størrelse.
Holstad får 500.000 i tvangsmulkt for hver gang han videre overtrer eller medvirker til overtredelse av forbudene knyttet til prismarkedsføringen.
En rekke varslinger
I slutten av juni i år sendte Forbrukertilsynet brev til Stayclassy med krav om at selskapet måtte endre sin markedsføring og handelspraksis, på bakgrunn av tilsynets undersøkelser som avdekket en rekke lovbrudd, blant annet knyttet til prismarkedsføringen.
I tillegg måtte selskapet sende inn dokumentasjon på miljøpåstander som blir brukt i markedsføringen av elsparkesykler.
Den 27. juli avholdt Forbrukertilsynet et møte med Holstad, hvor det ble gitt ytterligere veiledning om reglene knyttet til salgsmarkedsføring og bruk av førpriser. Der fikk Holstad frem til 1. august på å endre all markedsføring i tråd med gjeldende lover og regler.
Den 26. september ble det sendt et nytt brev til Stayclassy. Der fremgikk det at tilsynet mente at Holstad og selskapet hadde fortsatt å reklamere med villedende prisfordeler etter fristen. Den 21. oktober ble det avholdt et nytt veiledningsmøte, hvor Holstad fikk beskjed om at prismarkedsføringen på selskapets nettsider måtte fjernes eller endres, dersom det ikke kunne dokumenteres at førprisene var reelle.