Navamedic markedsfører og distribuerer reseptpliktige og reseptfrie legemidler, samt medisinske ernæringsprodukter til sykehus og apotek.
Torsdag la selskapet frem rapporten for fjerde kvartal som viste et inntektshopp på 17 prosent til 55,3 millioner kroner. Veksten i omsetningen var drevet av både nye produkter og lansering.
– Mysimba og Alflorex fortsatte å være viktige drivere for vekst, samtidig som vi var fornøyde med å se at salget av nye produkter i porteføljen, som ThermaCare og den nylig kjøpte porteføljen av antibiotikaprodukter, utviklet seg som planlagt, sier Kathrine Gamborg Andreassen, adm. direktør i Navamedic.
Selskapets markedsområder er Norden, Baltikum og Benelux, samt Storbritannia og Hellas.
Investerte overskuddet
Navamedics driftsresultat før av- og nedskrivninger (EBITDA) falt imidlertid til minus 3,7 millioner kroner, og lønnsomheten forsvant etter investeringer i vekstinitiativer.
– I løpet av 2020 har vi gjennomført strategisk viktige investeringer i organisasjonen og plattformen vår. Disse investeringene blir viktige når vi i 2021 fortsetter å lansere nye produkter og arbeide for videre vekst i vår eksisterende portefølje, hevder Andreassen.
Navamedic gjentok sin mellomlange til langsiktige ambisjon om å bli et selskap med 500 millioner kroner i omsetning.
Navamedic
(Mill. kr) | 4. kv./20 | 4. kv./19 |
Driftsinntekter | 55,3 | 47,3 |
EBITDA | –3,7 | –8,0 |
Resultat før skatt | –4,6 | –10,8 |
Resultat etter skatt | –5,1 | 42,4 |
Navamedic