Vil ta en jafs av tannhelse

Blid Tannhelse er nyeste satsing fra oppstartselskapet Askeladden & Co, som fra før har Cutters, Dr. Dropin, begravelsesbyrå og massasjekjede.

Ny kjede? Askeladden & Co vil ikke si om tannhelsekontoret på Grünerløkka får følge av flere. Foto: NTB Scanpix

For drøyt fire år siden skar frisørkjeden Cutters seg inn i det norske markedet. Med fast pris, ingen bestilling av timer og et kvarter til hårklippen, har kjeden siden vokst seg til hele 74 salonger over det meste av landet.

Nå er turen kommet til tennene. På Facebook-siden til Blid Tannhelse lokker Askeladden-gruppen med gratis tannsjekk når tannhelsekontoret på Grünerløkka åpner i februar.

Taus om tenner: Ingrid Lange, daglig leder i Blid Tannhelse, røper ikke ekspansjonsplanene. Foto: Askeladden

– Vi er nå i slutten av måneden. Rekker dere å åpne i februar?

– Vi åpner om et par uker, sier Ingrid Lange, «co-founder» og daglig leder i Blid Tannhelse.

Lange er også ansatt i Askeladden & co.

– Tett til brystet

Lange ønsker ikke å besvare flere spørsmål på telefon. Skriftlige spørsmål om prismodellen, vekstambisjonene og eierskapet bak Blid, blir besvart kort i en e-post:

«Tannhelsebransjen i Norge er overmoden for nye aktører som tilbyr både tannpleie- og tannlegetjenester til fornuftige priser. Våre analyser tilsier at pasientene fortjener et bedre tilbud. Den første klinikken åpner på Grünerløkka i mars. Før dette ønsker vi å holde kortene tett til brystet».

Fastpris-fokus

Etter Cutters har Askeladden & Co etablert flere lignende kjedekonsepter. Dr.Dropin (14 kontorer), massasjekjeden Squeeze (syv salonger) og begravelsesbyrået Verd. Felles for disse er fastpriskonseptet.

I tillegg står Askeladden-gjengen bak underholdningstilbud, blant annet med bowling og «Paint’n Sip» (hvor man går på byen for å male og drikke).

Nå er tiden kommet til tennene. Potensielle kunder lokkes via SMS og Facebook med at de første 500 som melder seg får gratis tannsjekk med tannrens.

Splittet selskapet

I april i fjor ble Askeladden & Co 2 AS etablert med formål å investere i andre selskaper. I desember ble Askeladden & Co AS (altså uten nummer) skilt ut for å drive konsulentvirksomhet og konseptutvikling. I januar i år ble så Askeladden & Co Fellesinvest 1 AS etablert for å investere i andre selskaper.

Karl-Axel Bauer, en av de som startet Askeladden, vil ikke si noe om tanken bak oppsplittingen av det opprinnelige selskapet. 

De eneste regnskapene finner man i selskapet som nå heter Askeladden & CO 1 AS, der Bauer er styreleder. I 2018-regnskapet er eierskapet likt fordelt mellom seks partnere. På hjemmesiden nå er antallet partnere oppe i ni.

Døtrene tjener

Driftsinntektene i selve Askeladden-selskapet var ikke stort å juble over i 2018, minus 2,7 millioner kroner. Samtidig begynte inntektene fra underliggende selskaper å vokse klart, fra 0 kroner i 2017 til 6,5 millioner kroner i 2018.

Ordinært resultat bedret seg omtrent like mye, fra minus 1,9 millioner kroner til pluss 3,8 millioner kroner.

Eierandelene i datterselskapene varierer fra 25 prosent (Sunny Side Up, fastfood) til 67 prosent (Squeeze, massasje).