Navamedic jager 20 prosents årlig vekst

Omsetningshopp i tredje kvartal og hårete ambisjoner om vekst ga Navamedic-aksjen en etterlengtet opptur.

HÅRETE MÅL: Konsernsjef Kathrine Gamborg Andreassen var tydelig på at Navamedic skal bli ledende aktør i Norden på sine områder, som omfatter medisinske produkter mot fedme og for smertelindring. Foto: Iván Kverme
Helse

Inntektene til Navamedic steg 16 prosent til 56,8 millioner kroner i tredje kvartal. Nå varsler konsernsjefen at Navamedic jager ytterligere vekst.

– Vi legger bak oss et sterkt kvartal med vekst i alle segmenter. Nå guider vi først og fremst på mer topplinjevekst, sier toppsjef Kathrine Gamborg Andreassen.

Navamedic er et nordisk farmasiselskap som leverer legemidler og medisinske ernæringsprodukter til sykehus og apotek.

Aksjen startet handelsdagen flatt på Oslo Børs før den steg bratt opp 10 prosent rundt lunsjtider. Fredag ettermiddag ligger Navamedic-aksjen an til en oppgang på 11 prosent, til 20 kroner. 

Guider 20 prosents vekst

Omsetningsveksten var i kvartalet drevet av lanseringer av nye produkter som ThermaCare, varmeomslag mot muskel- og leddsmerter, samt positiv utvikling i den underliggende porteføljen.

– Det medisinske produktet Mysimba for fedmepasienter fortsetter å være blant våre viktigste drivere for vekst og viser spesielt sterke resultater i Norge og Sverige.

Navamedic

(Mill. kr)3. kv./203. kv./19
Driftsinntekter56,848,8
Driftsresultat2,8–0,6
Resultat før skatt–0,2–2,5
Resultat etter skatt–0,2–2,5

Gamborg Andreassen varsler en offensiv vekststrategi hvor selskapet vil lansere produkter i minst ett land i hvert lanseringsvindu fremover, som vil si to ganger i året.

– Vi skal fra 2021 oppnå en årlig organisk vekst på 20 prosent. Dagens produktportefølje skal legge grunnlaget sammen med nye unike produkter vi har i pipeline for lansering når vinduet åpner igjen i februar.

Mål om en halv milliard

Navamedic gjentar sitt langsiktige mål om en årlig omsetning på en halv milliard kroner innen fire–fem år. Så langt i år kan selskapet vise til en omsetning på 155 millioner.

– Vår ambisjon er å bli et selskap med en omsetning på 500 millioner kroner, 40 prosent i bruttomargin og 15 prosent i EBITDA. Det er innenfor rekkevidde med det vi har av produkter og planene som er i pipeline, hevder Gamborg Andreassen.

Konsernsjefen som kunne vise til en bruttomargin på 31 prosent i tredje kvartal, annonserte en klar strategi for å øke marginen.

– Hver gang vi tar inn et nytt produkt i porteføljen skal det ha en høyere bruttomargin enn det vi har i dag.

– Skal bli størst i Norden

Gamborg Andreassen sparer ikke på kruttet om hårete mål.

– Våre vekstmål skal ta oss videre til å bli den ledende aktøren i Norden, og størst på våre satsningsområder i Nord-Europa.

– Hvilke konkurrenter sammenligner dere dere med?

– Vi kan aldri konkurrere i ligaen med store aktører som Pfizer, men ambisjonen er å bli ledende i forhold til våre produkter og lokale konkurrenter som Karo Pharma. Flere oppkjøp skal ta oss dit, svarer Gamborg Andreassen. 

Navamedic

  • Norsk medtech- og legemiddelselskap med hovedkontor på Lysaker. 
  • Leverer legemidler og andre helseprodukter til pasienter, sykehus og apotek i Nord-Europa. 
  • Konsernsjef er Kathrine Gamborg Andreassen. 
  • Største aksjonærer er Narve Reiten og Bård Brath Ingerø gjennom Ingerø Reiten Inv. Company.