Markedsføringsguru satser 19 millioner på omega-3

Philip og Milton Kotler skulle finne Norges beste omega-3 produkt, og signerte i 2019 en partneravtale med Arctic Bioscience. Nå går brødrene inn på eiersiden med 19 millioner kroner.

SATSER: Philip Kotler (t.v.) og adm. direktør Ole Arne Eiksund i Arctic Bioscience satser på å selge omega-3 kosttilskudd i Kina. Nå har også Kotler Marketing Group kommet inn på eiersiden i Arctic Bioscience. Foto: Kotler Marketing Group
Helse

Hvis du har studert økonomi er det umulig å komme utenom lærebøkene til Philip Kotler, som for noen år tilbake ble rangert som topp 5 innflytelsesrike personer innenfor økonomifaget.

Han har skrevet 57 lærebøker innen markedsføring, og er arkitekten bak de fire P-ene: Produkt, pris, plass og påvirkning. På hjemmesiden sin omtaler han seg selv som «the father of modern marketing» – hvilket han ofte blir omtalt som i pressen.

Broren Milton Kotler eier det kinesiske konsulentselskapet Kotler Marketing Group, som driver med salg og markedsføring basert på Philip Kotlers teorier og lærebøker.

Nå har Kotler Marketing Group investert 2,2 millioner dollar, tilsvarende cirka 19 millioner kroner i norske Arctic Bioscience, som i disse dager jobber med en notering på Euronext Growth.

– Hvordan i all verden kom dere i kontakt med Kotler?

– Kotler Marketing Group skulle for noen år siden bevise at det kan drive med markedsføring i praksis, og var derfor på utkikk etter det beste omega-3-produktet i Norge. Valget falt på oss og i juni 2019 signerte vi en strategisk partneravtale, sier adm. direktør Ole Arne Eiksund i Arctic Bioscience.

Kotler Marketing Group skulle for noen år siden bevise at det kan drive med markedsføring i praksis
Ole Arne Eiksund, Arctic Bioscience

Har begynt salget

Produktet til Arctic Bioscience heter Romega, og er omega-3 kapsler fra silderogn. Parallelt jobber selskapet med å utvikle et legemiddel for mild til moderat psoriasis, og nå planlegges fase 2-studier.

– Nå har Kotler Marketing Group etablert salg og markedsføring av kosttilskuddet vårt i Kina gjennom en netthandelsplattform. Da vi besøkte Kotler sa han: Romega står for Real Oemga, eller ekte omega på godt norsk, sier Eiksund.

Ifølge Arctic Bioscience-sjefen er Romega spesielt egnet for gravide kvinner og barn. Og det er disse segmentene Kotler Marketing Group satser på.

– Det er gøy å se hvordan verdens beste markedsførere jobber. Produktet er pakket inn i en boks hvor en gravid kvinne er avbildet med et norsk flagg. På boksen er det er også avbildet silderogn, fjell, fjorder og nordlys. I Kina er silderogn veldig eksklusivt, sier han.

Satser på kraftig vekst

Til sammen er det 21 personer i Kotler-systemet som jobber med prosjektet, hvorav fire har doktorgrad.

– Hvordan går salget?

– Det har vært litt forsinkelser som følge av corona, men vi fikk produkter på markedet i Kina i fjor høst. Vi solgte for 1,5 millioner kroner i fjor, og regner med å øke til nærmere 5 millioner kroner i år. Nå som plattformen er etablert, regner kineserne med eksponentiell vekst, sier Eiksund, og fortsetter:

– Philip er blitt filantrop på sine eldre dager og mente produktet kunne gjøre livet lettere for mange kinesere. Broren Milton var derimot mer opptatt av forretningspotensiale, som han mener er veldig stort.

Snart børs

Og Kotler-brødrene har så stor tro på prosjektet at de nå har investert penger i Arctic Bioscience, og satt inn Tiger Chiao i styret.

– Da avtalen ble gjort i fjor sommer var beløpet på over 20 millioner kroner, men det har vært en utrolig krevende øvelse og få overført pengene. Kineserne måtte bytte bank hele tre ganger og hele prosessen tok fire måneder. Nå er endelig pengene på plass, så det er bra, sier konsernsjefen.

Nylig omtalte Finansavisen børsplanene til Arctic Bioscience. Selskapet jakter angivelig mellom 200 og 300 millioner kroner før en notering på Euronext Growth.

Prisingen er ikke satt enda, men markedsaktører opplyser at verdsettelsen kan komme over 500 millioner kroner før penger.