Salgsshopp – optimismen rår

Photocure leverer hopp i omsetningen for Hexvix og ser potensial for videre salgsvekst i USA og Europa i år. Optimismen er høy selv om kvartalsresultatet er barbert av coronapandemien. 

LA FREM TALL: Konsernsjef Daniel Schneider i Photocure. Foto: Photocure
Helse

SE DIREKTE her fra presentasjonen kl. 14.00

Photocure   utvikler og kommersialiserer legemidler innen blærekreft. Hovedproduktet er Hexvix/Cysview. 

Blærekreftselskapet rapporterer en vekst i Hexvix/Cysview- inntekter på drøye 66 prosent, til 97,7 millioner kroner i fjerde kvartal 2020, sammenlignet med tilsvarende kvartal i 2019. 

Produktinntektene økte med 20 prosent i helåret 2020. Selskapet oppgir at veksten representerte en sterk gjennomføring i et enestående år. 

– Photocure økte salget i 2020 til tross for operasjonelle utfordringer under den store globale pandemien. Til tross for den begrensede tilgangen til sykehus og leger på grunn av covid-19, oppnådde vi fortsatt positiv vekst i USA, sier Dan Schneider, adm. direktør i Photocure, i børsmeldingen. 

Photocure-aksjen stiger kraftig på Oslo Børs onsdag etter rapporten ble sluppet.

Skal vokse videre

Den globale covid-19-pandemien har hatt en negativ innvirkning på pasientbesøk og BLC-prosedyrer siden mars 2020.

I løpet av kvartalet overtok Photocure salgs- og markedsføringsrettighetene for Hexvix i Europa fra Ipsen. Selskapet meldte da at det så betydelige vekstmuligheter i Europa.

I kvartalsrapporten skriver Photocure at selskapet ser et betydelig langsiktig potensial i det globale markedet for blærekreft.

Antallet prosedyrer utsatt på grunn av covid-19 ventes å komme tilbake til pre-covid-19-vekstrater. Photocure forventer vekst i USA og selskapets nylig ervervede europeiske markeder i løpet av andre halvår i år.

Farmasi-aksjen var opp 47 prosent på ett år før rapporten ble sluppet onsdag morgen, og markedsverdien på selskapet er drøye 3 milliarder kroner på Oslo Børs.

Coronapreget

Driftsresultatet etter restrukturering falt til knappe 5 millioner kroner i kvartalet, ned fra 51 millioner i tremånedersperioden i 2019. Generelt har coronapandemien barbert resultatene kraftig for hele fjerde kvartal

På grunn av pandemien suspenderer imidlertid Photocure den tidligere kommuniserte omsetningsambisjonen på 1 milliard kroner innen 2023. Selskapet planlegger å sende ut en ny guiding når effekten av covid-19 er betydelig redusert, og legepraksis og pasientflyt har normalisert seg i både USA og Europa.

Blant favorittaksjene etter avtale

26. januar i år meldte Photocure at selskapet har inngått en partnerskapsavtale med Asieris MediTech for kommersialisere Hexvix i Kina og Taiwan. Nyheten sendte Photocure-aksjen opp drøye 5 prosent.

Både 1. februar og 2. mars var Photocure blant Petter Slyngstadli i Norne Securities favorittaksjer, da analysesjefen rykket ut med månedens anbefalinger. Slyngstadli begrunnet kjøpsanbefalingen på Photocure og kursmål 150 kroner med at selskapet er rigget for vekst fremover.

Photocures partneravtale innebærer at Asieris får eksklusive rettigheter til registrere og kommersialisere Hexvix i Kina og Taiwan. Photocure mottar en upfront-betaling på 750.000 dollar, eller 6,44 millioner kroner, for rettighetene. Videre vil Photocure motta betalinger på opptil 1,4 millioner dollar for å oppnå regulatoriske milepæler, inkludert markedsgodkjenninger i Kina og Taiwan. Photocure vil også motta royalty på produktsalget.

Photocure

(Mill. kr)4. kv./204. kv./19
Driftsinntekter97,7115,6
Driftsresultat551
Resultat før skatt-0,442,5
Resultat etter skatt10,242,5

Phtotcure

  • Farmasøytisk selskap som utvikler og kommersialiserer legemidler innen blærekreft. 
  • Konsernsjef er Daniel Schneider. 
  • Største aksjonærer er skipsreder Herbjørn Hansson og sønnen Alexander Brask Hansson.