SE DIREKTE: Webcast fra kvartalspresentasjonen kl. 14.00
Veksten fortsetter for Photocure, som hanket inn Hexvix/Cysview-inntekter på 88,9 millioner kroner i andre kvartal. Dette er opp 66 prosent fra samme periode i fjor. Eksklusive en negativ valutaeffekt steg produktsalget 87 prosent fra andre kvartal 2020.
Driftsresultatet før av- og nedskrivninger (EBITDA) gikk fra minus 8,9 til pluss 5,8 millioner kroner.
USA-rekord
Utviklingen er drevet av vekst i USA og en vellykket lansering etter at Hexvix-virksomheten i Europa ble kjøpt tilbake.
– Vi fortsatte å øke penetrasjonen inn i blærekreftmarkedet, med 19 prosent volumvekst i USA fra første til andre kvartal. I mai oppnådde vi det høyeste antall enheter solgt i løpet av en måned noensinne, mens volumet i Europa nesten nådde samme nivå som i 2019, med fornyet salgsaktivitet i prioriterte vekstmarkeder som Frankrike og Storbritannia, sier toppsjef Daniel Schneider i en kommentar.
Guider ikke
Photocure påpeker videre at sykehus i Europa og deler av USA forbereder seg på det seneste oppsvinget i delta-relaterte coronasmittetilfeller, og at dette vil påvirke viktige markeder for selskapet. Schneider vegrer seg dermed for å komme med en guiding.
– Jeg tror volumoppsvinget vi så i andre kvartal er en god indikasjon på vår evne til å levere sterk organisk vekst straks pandemien er under bedre kontroll og global tilgang til helsetjenester stabiliserer seg. Enn så lenge er bildet inntektsutviklingen mindre klart, gitt oppsvinget i nye delta-relaterte coronatilfeller, sier han.
Photocure
(Mill. kr) | 2. kv./21 | 2. kv./20 |
Driftsinntekter | 90,4 | 53,7 |
Driftsresultat | (0,2) | (12,8) |
Resultat før skatt | (7,6) | (13,8) |
Resultat etter skatt | (10,6) | (8,7) |
Photocure