Mer enn dobling for Fosen

Fosen Yard mer enn doblet inntektene i fjor etter store oppdrag for Hurtigruten og Fjord Line. Verftsgruppen tapte imidlertid penger.

BYGGER OM: Skipsverftet på Fosen i Rissa har hatt en rekke oppdrag for blant annet Fjord Line, Hurtigruten og Color Line.
Industri

Etter å ha gått konkurs for fire år siden, er Fosen Yard i ferd med å få skikkelig fart på verftet igjen.

Flere ombyggingsoppdrag for blant annet Fjord Line og Hurtigruten bidro til at omsetningen mer enn doblet seg i fjor og nådde 425 millioner kroner.

Verftsgruppen i Rissa gjennomførte blant annet en ombygging av Fjord Line-skipet «MS Bergensfjord» og flere for Hurtigruten, hvor oppgraderingen av «MS Richard With» var blant de største. Verftet bygger også om hurtigruteskipet «MS Nordlys».

Et annet hovedprosjekt var designkontrakten med Ulstein Verft for bygging av «Color Hybrid» for Color Line.

«Det ventes et fortsatt godt marked for konvertering, ombygging og oppgradering av skip, grunnet omstilling til mer miljøvennlige skip, samt forlenget levetid på skipene», skriver selskapet i sin årsrapport.

Har reist seg etter konkursen

Fosen Yard driver med bygging, ombygging, oppgradering og reparasjon av skip, og har spesialisert seg på transport- og passasjerskip. Det har i tillegg satset mye på havbruk den seneste tiden.

Verftet ble etablert i 1972, på Kvithyll i Rissa, da med navnet Fosen Mekaniske Verksted. I 2008 ble selskapet en del av Bergen Group, før det i 2014 ble videresolgt til en ukrainsk oligark som drev verftet konkurs i 2015.

Like etter konkursen ble Fosen Yards etablert, med lokale aksjonærer på laget. Verftet vant blant annet en anbudskonkurranse for ombygging av fem hurtigruteskip like etterpå, noe som løftet inntektene i 2016. 2017 ble derimot preget av færre prosjekter og inntektene falt markert, mens aktiviteten tok seg opp igjen i fjor.

Havbrukssatsning

Omsetningshoppet ga imidlertid ikke positivt utslag på resultatet. Før skatt satt Fosen Yard igjen med minus 20 millioner kroner.

«Det jobbes aktivt for å tilpasse seg markedssegmentene selskapet jobber innenfor. Det har i løpet av 2018 vært brukt mer midler enn forutsatt for å skape en god posisjon innen markedet havbruk, men dette vil skape bedre grunnlag for god inntjening fremover», heter det i årsrapporten.

Havbruk er verftets nyeste satsningsområde og er i sterk vekst. I fjor fikk det blant annet en kontrakt på tre merder til MNH-Produksjon, noe som ble anslått å sikre 70 arbeidsplasser verftet.

I mai i år fikk Fosen Yard en kontrakt med Norway Royal Salmon på rundt 350 millioner kroner for bygging av et oppdrettsanlegg som er dimensjonert for værharde områder til havs.

HAR VUNNET MANGE OPPDRAG: Konsernsjef Anders Straumsheim i Fosen Yard. Foto: INDUSTRI NORGE

– Dette vil skape et betydelig antall arbeidsplasser hos Fosen Yard, samt vårt heleide nystartede datterselskap i Emden, frem til høsten 2020. Kontrakten bidrar ytterligere til å posisjonere oss som en betydelig aktør for fremtidens havbruksanlegg, uttalte Fosen Yard-sjef Anders Straumsheim i forbindelse med tildelingen av kontrakten.

Oppkjøp

Det er ikke ofte norske verft gjør oppkjøp, men tidligere i år gjorde Fosen nettopp det ved å kjøpe seg inn i tyske Nordseewerke. På denne måten ønsker verftet å få kontroll over større deler av verdikjeden.

Sammen med de tidligere eierne, Deutsche Industrieanlagen og Patrick Hennings-Huep, etablerte det selskapet Fosen Nordseewerke, hvor Fosen får en eierandel på 51 prosent. Planen er at verftet i Emden utenfor Bremen skal bygge skrog, mens verftet på Fosen skal utruste skipene.

Fosen Yard 2018

(Mill. kr)20182017
Driftsinntekter425,0190,8
Driftsresultat−20,92,0
Resultat før skatt−20,13,6
Resultat etter skatt−16,12,6
Nyheter
Shipping
Oljeservice
Industri