Otovo har etablert seg i Spania, interessert i flere land

Spania er det fjerde landet solenergiselskapet Otovo etablerer seg i. Ambisjonen er å ha en markedsandel på 5 prosent i løpet av et år.

SKAL VOKSE VIDERE: Gründer og adm. direktør Andreas Thorsheim i Otovo har ambisjoner om å sikre seg 5 prosent av det spanske solmarkedet i løpet av et år.  Foto: Eivind Yggeseth

– Spania er drømmelandet i Europa. De har blant Europas høyeste strømpriser og den beste solinnstrålingen, sier Otovo-gründer og adm. direktør Andreas Thorsheim.

Solenergiselskapet har spesialisert seg på å sette opp solcelleanlegg. Så langt har selskapet levert over 5.000 anlegg i Norge og Sverige, noe som gjør dem industriledende i regionen.

For snart et år siden kjøpte Otovo opp selskapet In Sun We Trust for rundt 36 millioner kroner, og fikk en fot innenfor det franske markedet. Nå har selskapet også fått fart på satsingen i Spania, som blir det fjerde landet.

– Vi har allerede gjort de første salgene i Madrid og Barcelona, og vi har fått inn 15 installatørselskaper på plattformen, sier Thorsheim.

Fjernet omstridt skatt

Solgründeren hevder at det spanske markedet har ligget dødt i ti år som følge av en solcelleskatt. Denne skatten ble imidlertid fjernet i 2018, noe som førte til at solinvesteringene tok seg opp igjen.

– Etter at skatten ble tatt bort i 2018, har vi rushet på for å komme oss inn i det spanske markedet så raskt som mulig. Vi er derfor godt fornøyd med at vi endelig har kommet i gang, sier Thorsheim.

Otovo har ansatt Inigo Amoribieta til å lede den spanske virksomheten. Han har bakgrunn som adm. direktør for JustEat og Groupon i Spania. Begge selskapene er del av Rocket Internet, som kanskje er Europas mest aggressive venturemiljø, ifølge Thorsheim.

Før dette var Amoribieta mange år i McKinsey i Spania og USA. Han er utdannet med MBA fra Harvard og er ingeniør fra Carnegie Mellon-universitetet i Pittsburgh.

– Jeg er stolt over at Otovo klarer å tiltrekke seg denne typen toppfolk, slik at vi kan fortsette å ri på fornybarbølgen.

Stort marked

Ifølge Thorsheim er Otovo langt fra det eneste solenergiselskapet som har kastet seg over Spania etter at myndighetene både kuttet skatten og i enkelte regioner også innførte subsidier.

– Alt som kan krype og gå av selskaper i denne næringen har dratt til Spania. Både de spanske olje- og kraftselskapene og internasjonale giganter som for eksempel EDF.

– Er det mulig å tjene penger i et marked med så sterk konkurranse?

– Ja, det tror vi. Forbrukerne kan spare masse penger på å installere solenergi siden strømprisene er så høye. Vår ambisjon er å få en markedsandel på 5 prosent i løpet av et år, sier Otovo-sjefen.

– Hva tilsvarer det i kroner og øre?

– Det er nesten umulig å si. Men det spanske markedet kan bli veldig stort. Forholdene ligger til rette for det.

Han viser til hva som skjedde da Otovo gikk inn i det svenske markedet i 2018 og møtte på konkurranse fra kraftgiganter som Fortum, Vattenfall og tyske E.ON.

– Vi har kommet oss opp til en markedsandel på mellom 15 og 20 prosent i løpet av halvannet år. Vi er opptatt av å ha lavere kostnader enn våre konkurrenter, og det har vi lykkes godt med.

Flere europeiske land

Otovo har hatt sterk vekst i omsetningen siden selskapet ble etablert i begynnelsen av 2016. I 2018 stoppet omsetningen på 77 millioner kroner, og driftsresultatet ble på minus nesten 23 millioner kroner.

Selskapet har tidligere guidet en omsetning i 2019 på rundt 200 millioner kroner.

I november hentet selskapet inn 150 millioner kroner i en emisjon som priset selskapet til litt over 800 millioner kroner. Emisjonspengene brukes nå til å gå inn i Spania, og også til å se på muligheten til å etablere seg i andre europeiske land.

– Vi skal definitivt inn i flere land. Det er mange spennende europeiske land som i utgangspunktet kanskje ikke høres så veldig spennende ut, som for eksempel Nederland og Polen. Nederland hadde Europas tredje raskest voksende solmarked i fjor, sier Thorsheim.