Ny Sølvtrans-jobb for Myklebust Verft

Myklebust Verft skal bygge nok en brønnbåt til Sølvtrans Rederi.

HAR NOK Å GJØRE: Mange reparasjonsoppdrag og dokksettinger sikrer sammen med nybygg full sysselsetting ved Myklebust Verft i Gursken på Sunnmøre. Her er Hurtigrutens nye hybriddrevne ekspedisjonsskip «Fridtjof Nansen» i dokk, og ved siden av ligger «AKOFS Seafarer» som bygges om. Til høyre en Mærsk-båt. Foto: OLAV THOKLE
Industri

– Vi er stolte over å lykkes med flere kontrakter til Sølvtrans, sier Myklebust Verfts daglige leder Inge-Jonny Hide.

Torsdag ble det klart at verftet i Gursken på Sunnmøre har inngått sin fjerde brønnbåtkontrakt med Sølvtrans Rederi i Ålesund. Prisen ligger trolig rundt 400 millioner kroner. I 2017 leverte Myklebust Verft to brønnbåter til Sølvtrans.

Kongsberg-design

Med denne kontrakten har Myklebust en ordrereserve på rundt 1 milliard kroner innen nybygg og ettermarked. Verftet har 135 egne ansatte.

Fartøyet av typen Kongsberg NVC 389 er av samme design som Sølvtrans allerede har ett under bygging av hos Myklebust. Lastekapasiteten er på 4.000 kubikkmeter.

Også dette skroget skal bygges ved det tyrkiske verftet Hat-San. Levering av det som blir bygg nr. 76 fra Myklebust er avtalt til oktober 2021, mens skipet som allerede er igangsatt ferdigstilles om vel ett år, i mars 2021. 

Skroget til dette ventes til Myklebust Verft til høsten for utrustning og ferdigstillelse. Her er det avtalt at det skal utstyres med en såkalt batteripakke.

Vedlikeholdsjobber

Verftet er ellers travelt opptatt med fartøyer som er inne til vedlikehold og reparasjoner.

– I fjor hadde vi 35 båter som vi gjorde vedlikeholdsjobber ombord i. Av disse ble 25 dokksatt, sier Hide, som gleder seg over at verftet lykkes med å sikre flere nybyggingsoppdrag for Sølvtrans.

– Det gir oss store muligheter for, sammen med alle involverte aktører, å utnytte positive synergier og til læring fra prosjekt til prosjekt, sier verftssjefen.

Han påpeker at kontrakten passer godt med den strategien Myklebust har valgt ved å bygge flere fartøyer med kjent teknologi og design til samme kunde.

Oppdraget innebærer også mange leveranser fra flere lokale virksomheter, opplyser Hide og navngir Kongsberg Maritime, MMC First Process og Hareid Group.

Tidligere Kleven-eid

Reder og adm. direktør Roger Halsebakk i Sølvtrans sier at Ålesund-selskapet opplever et positivt marked for denne 4.000-kubikkserien.

Sparebanken Møre sørger for byggelånsfinansieringen.

Myklebust Verft ble skilt ut fra den tidligere verftsgruppen Kleven Maritime i Ulsteinvik sommeren 2018 da Kleven ble overtatt av Hurtigruten.

For et år siden fikk verftet sitt første oppdrag etter utskillelsen fra Kleven da Akastor-eide AKOFS Offshore bestilte en større oppgradering av brønnintervensjonsfartøyet «AKOFS Seafarer».

myklebust verft
sølvtrans
inge-jonny hide
roger halsebakk
kleven maritime
kongsberg
hareid group
mmc first process
kongsberg maritime
Nyheter
Industri