Aksjefest da poLight fikk sin andre kinesiske kunde

poLight-aksjen er opp over 1.000 prosent siden bunnen i fjor. Mandag steg aksjen nye 19,5 prosent etter at selskapet har fått en ny kinesisk kunde.

NY KUNDE: Konsernsjef Øyvind Isaksen i poLight har fått napp hos nok en kinesisk produsent av smartklokker. Denne gangen heter selskapet XUN. Foto: Anders Horntvedt

– Dette er nok en milepæl for oss, sier konsernsjef Øyvind Isaksen i poLight. 

Det Horten-baserte selskapet har jobbet i flere år med å utvikle en helt ny linse som kan brukes i smarttelefoner, andre typer wearables og i industrielle applikasjoner, som blant annet strekkodeleser. Den nye linsen, som går under navnet TLens, fokuserer raskere enn dagens linser og bruker også langt mindre strøm.

I fjor høst ble det klart at en asiatisk smartklokkeprodusent ble den første til å ta i bruk poLights linse. Isaksen har aldri røpet hvem denne kunden er, men for én måned siden opplyste Xiaomi selv at de hadde tatt i bruk linsen.

Xiaomi er en av de største produsentene av forbrukerelekronikk i Kina, med en omsetning på rundt 25 milliarder dollar.

Kort tid

Mandag ble det kjent at også det kinesiske selskapet XUN har lansert en smartklokke som bruker den norske linsen. 

– Smartklokktelefonen ble mandag lagt ut for salg på alle de store internettplattformene i Kina, sier Isaksen.

– Prosessen med XUN har gått ganske rakst. Dette er et selskapet med tette bånd til Xiaomi. De kjenner derfor vårt produkt godt, og det tok derfor kort tid for XUN å komme opp med et eget produkt.

Ifølge Isaksen produsere XUN enkelte produkter for Xiaomi, i tillegg til at de har egne produkter som markedsfører under egen merkevare.

40 millioner enheter

– Har dere fått noen signaler om hvilke volumer XUN ser for seg?

– High-end smartklokketelefon er et helt nytt segment for XUN, og den er dessuten beregnet til barn. Selskapet er derfor usikre på hvordan markedet vil ta imot dette produktet, sier Isaksen.

– Når vi spør dem hva de tror, så sier de helt ærlig at de ikke vet fordi dette segmentet er nytt for dem, legger han til.

Det er ventet at smartklokkesalgert til barn i Kina i år vil være på rundt 40 millioner enheter, hevder Isaksen.

– For oss er dette nok en bekreftelse på at vi har et bra produkt. Det å selge vårt produkt med eller uten referanser, er dessuten som natt og dag. Etter hvert som markedet ser at teknologien vår fungere og at det er et bra produkt, blir det enklere å selge linsen til nye aktører.

poLight-aksjen nådde en bunn i august i fjor på litt over 7 kroner. Mandag endte aksjen opp 19,5 prosent til 76,50 kroner. Aksjen har med andre ord mer tidoblet seg på et halvt år

Da poLight ble børsnotert i oktober 2018, var introduksjonskursen 50 kroner. Siden den gang er aksjen opp 53 prosent.