Arcus skal selge vin i Danmark

Arcus skal begynne å selge vin i Danmark gjennom kjedene Spar og Meny. – På sikt er målet at våre merkevarer skal bli ledende i Norden, sier konsernsjef Kenneth Hamnes.

NYSATSING: Arcus skal introdusere noen av sine beste viner i det danske markedet. Her representert ved konsernsjef Kenneth Hamnes. Foto: Ivan Kverme

Frem til nå har vin- og brennevinprodusenten Arcus utelukkende solgt vin til monopolmarkeder som Norge, Sverige, Finland og Island. Men nå skal noen av Arcus' merkevarer som har hatt suksess i resten av Norden, introduseres i det danske markedet.

– Det er gøy å annonsere at vi nå også skal selge vin i Danmark, som er et åpent marked der det er fritt frem for alle, sier konsernsjef Kenneth Hamnes i Arcus.

I januar 2017 kjøpte Arcus resten av aksjene i Det Danske Spiritus Kompagni (DDSK), som er selskapets distributør av brennevin i Danmark.

– I DDSK har vi allerede et ferdig set-up og nå har vi fått innpass for noen av våre vinprodukter. De skal selges gjennom kjedene Spar og Meny, sier han.

Tøft marked

Ifølge Hamnes er det danske dagligvaremarkedet ganske tøft med prispress og mange billigviner, men det er også et stort marked med mange muligheter

– I Danmark har dagligvarekjedene en så stor distribusjonskraft at de går til noen få produsenter i Europa for å lage sine egne produkter, noe som bidrar til prispress. Da blir kvaliteten og utvalget i dagligvarebutikkene deretter, sier konsernsjefen, og legger til:

– Vi starter med en kjede i Danmark og på sikt er målet at våre merkevarer skal bli ledende i Norden.

Han påpeker at Arcus skal fokusere på å bygge merkevarene fremover og mener det ligger flere muligheter.

– Vi har valgt ut viner med lave nivåer av garvestoffer og histaminer. Det er en sterk oppfatning hos forbrukerne at høye nivåer av dette gir lettere hodepine. I Danmark kan vi kommunisere dette budskapet mye tydeligere, i alle medier. Det gir oss andre muligheter enn vi har i resten av Norden, sier Hamnes.

Økte inntektene

I fjerde kvartal økte Arcus inntektene med med 1,6 prosent til 862 millioner kroner. Det justerte driftsresultatet før av- og nedskrivninger (EBITDA) før IFRS 16-effekter kom inn på 149 millioner kroner, mot 152 millioner kroner i tilsvarende periode i fjor. 

Arcus

(Mill. kr)4. kv./194. kv./18
Driftsinntekter861,8848,1
EBITDA*148,8152,1
Resultat før skatt116,6130,7
Resultat etter skatt89,596,9
* Ekskludert IFRS 16-effekter

– Jeg er veldig godt fornøyd med salget av vin i Norge, der har vi fått en god portefølje og vi fortsetter å ta markedsandeler. Også innen brennevin har det vært vekst, men godt salg av mange nye agenturprodukter har svekket marginen noe, sier konsernsjefen.

For 2019 har styret i Arcus besluttet å utdele 113 millioner kroner i utbytte, noe som tilsvarer 1,66 kroner pr. aksje. 

Solgte mindre til Sverige

Spritsegmentet omsatte for 310 millioner kroner i fjerde kvartal og hadde en EBITDA-margin på 24 prosent. Til sammenligning var marginen på nesten 27 prosent i tilsvarende periode i fjor.

Arcus omsatte vin for 449 millioner og her var EBITDA-marginen på 12,9 prosent, ned fra 13,3 prosent i 2018.

Et noe svakere resultat skyldes at selskapet solgte mindre vin i Sverige. I fjor meldte selskapet om tap av vinprodusenter.

– Sett under ett var kvartalet ok gitt at vi i annet halvår har fått full effekt av vinprodusentene som forlot oss i Sverige i fjor vår. Dessuten har euro'en vært veldig sterk, sier han.

Torsdag klatret Arcus-aksjen 1,39 prosent til 36,5 kroner. Ifølge konsensusestimater innhentet av Factset prises selskapet til snaut 13 ganger forventet inntjening i 2020.