<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Orkla forenkler – selger ferdigmatsatsing

Kjøper og selger holder prisen hemmelig.

Publisert 18. feb. 2020 kl. 10.48
Oppdatert 18. feb. 2020 klokken 10.52
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 199 ord
FORENKLER PORTEFØLJEN: Orkla og konsernsjef Jaan Ivar Semlitsch. Foto: NTB Scanpix

Da Orkla overtok Rieber & Søn tilbake i 2013, fulgte merkevaren SaritaS med på kjøpet. SaritaS' produkter sorterer innenfor kategorien indisk, og inkluderer sauser, tilbehør og ferdigretter.

Bare ett år tidligere var SaritaS blitt overtatt av Rieber & Søn. Selgere var da SaritaS-gründerne Sarita Sehjpal og Raj Sharma.

Nå skifter merkevaren eier igjen.

Tilbake til gründerne

Orkla opplyser i en melding at SaritaS selges tilbake til gründerne, med effekt fra 2. mars.

Via Orkla Foods Norge er det inngått en avtale med Indian Gourmet, et nyopprettet selskap, om salg av SaritaS.

TAR 50 PROSENT: SaritaS-gründerne Raj Sharma (f.h.) og Sarita Sehjpal. Til venstre Samir Sharma. Foto: Ivan Kverme

Indian Gourmet eies 50/50 av selskapene Taste of India og Janton. Taste of India eies av SaritaS-gründerne, mens Janton eies av Jan Erik Henriksen.

Janton eier fra tidligere blant annet selskapet Matprodusenten, Sandefjord-restauranten Primo Piano og vaffelrøreselskapet Telemarksrøra.

Inntekter på 20 mill.

Orklas formål med salget er ifølge merkevarekonsernet å forenkle porteføljen og å konsentrere virksomheten om utvalgte satsingsområder.

I 2019 hadde Orkla rundt 20 millioner kroner i netto salgsinntekter fra SaritaS-virksomheten.

Partene er enige om å ikke offentliggjøre salgsprisen, opplyses det.