Lanserte verdensnyhet for tom sal

300 kunder og bransjetopper var påmeldt. Etter fire års hemmelighold skulle Jotun komme med sin største lansering noen gang.

SKAL KUTTE UTGIFTER OG UTSLIPP: – Selv om ikke lanseringen ble like storslått som vi håpet på, er produktet like godt, sier Morten Fon, konsernsjef i Jotun (til høyre). Til venstre Geir Axel Oftedahl, direktør for forretningsutvikling. Foto: Anders Horntvedt
Industri

– Vi hadde gledet oss veldig til en fantastisk lansering av en verdensnyhet. Vi hadde invitert 300 gjester, med kunder, shippingorganisasjoner og internasjonal presse. Slik ble det ikke, sier Morten Fon, konsernsjef i Jotun.

Det skulle være den største lanseringen fra malingprodusenten noen gang.

Men i stedet for lansering med stor festivitas ved Tjuvholmen i Oslo ble det filminnspilling med produktpresentasjon og en liten samling for 15–20 innvidde. 

Årsaken er utbruddet av coronavirus i Norge.

– Produktet er like godt

– Selv om ikke lanseringen ble så storslått som vi håpet på, er produktet like godt. I det lange perspektivet betyr ikke dette noe som helst, sier Fon.

Vi kaller det en revhullution
Morten Fon, konsernsjef i Jotun

Nyheten fra Jotun er et nytt robotsystem for rensing av skipsskrog som supplerer tradisjonelt bunnstoff eller skipsmaling.

– Vi kaller det en revhullution, sier Fon.

«Hull» på engelsk betyr skipsskrog.

I dag forsøker skipsrederne å hindre groing ved å påføre bunnstoff.

Men i en del vanskelige farvann der skipet må seile sakte er ikke den metoden effektiv: Det fester seg organismer til skroget likevel.

Konsekvensen blir økt forbruk av drivstoff, økt kostnader og økte utslipp av CO2. Dette prøver Jotun å løse ved å lansere en løsning som ikke har noe med maling å gjøre, nemlig en robot.

– Du kan sammenligne den med en robotgressklipper som går i klipper gresset på plenen din. Vi skal ha en tilsvarende som går og renser skipsskroget, sier Fon.

Roboten har hjul, og holder seg fast til skroget ved hjelp av kraftige magneter. I rensingen er ingen kjemikalier involvert: Skroget skal skures rent med av børster.

– Produktet erstatter ikke bunnstoff eller skipsmaling, men kommer i tillegg. Vi har laget et spesialutviklet bunnstoff for denne løsningen. Det nye er at roboten fjerner slim og groing før organismene får festet seg for alvor, sier Fon.

Fire år med hemmelighold

Dette har 50–60 ansatte malingkonsernet i Sandefjord jobbet med i all hemmelighet siden i fire år.

Rundt 50 personer til har vært sentrale i utviklingen i partnerbedriftene Kongsberg Gruppen, Semcon, DNV GL og Wallenius Wilhelmsen.

– Opprinnelsen til denne oppfinnelsen går tilbake til 2011. Da lanserte vi et system for å redusere drivstofforbruket, og vi gikk fra å tenke gammeldags maling til et effektivt system for drivstoffreduksjon, sier Fon.

– For fire år siden skjøt arbeidet fart. Da innledet vi et samarbeid med Kongsberg Gruppen, og senere kom de andre partnerne til, sier Fon.

Han vil ikke si hva utviklingsarbeidet har kostet.

Hvis man anslår at rundt 100 personer har vært involvert, deler tallet på to fordi alle neppe har jobbet heltid, og legger til noen ymse konsulent- og materialkostnader, havner man på rundt 50–60 millioner kroner.

– Du får ikke noe tall av meg, men det er snakk om mange millioner kroner, sier Fon.

Et annet tall gir han imidlertid ut:

– Hvis vi kan selge dette til alle skip som seiler i de aktuelle rutene, sparer vi miljøet for 40 millioner tonn CO2. Det er like mye som hele Norges utslipp i løpet av et år, eller åtte ganger utslippet fra norske biler, sier han.

Jobber med andre innovasjoner

– Undergraver dere eget marked ved å lansere en robot som reduserer behovet for skipsmaling?

– Vi tror ikke det. Hvis vi ikke hadde kommet med denne løsningen, ville noen andre ha gjort det. Båter må fortsett ha maling, men på de vanskelige handelsrutene vil roboten være en god løsning.

Burj Khalifa, Eiffeltårnet og Petronas Tower er noen av de internasjonale landemerkene som opp gjennom årene er malt med Jotun-produkter.

– Kan man tenke seg at det kommer tilsvarende roboter for bruk på land?

– Det er mulig å tenke seg, men jeg vil ikke si noe mer konkret om det enn at vi jobber med mange muligheter innenfor innovasjon, sier han.

jotun
morten fon
lansering
coronavirus
robot
Nyheter
Teknologi
Shipping
Industri