<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Tviholder på familiebedriften

Brunvoll konkurrerer mot industrikjemper som Kongsberg Gruppen og Wärtsilä. Men båndene til gründernes etterkommere er det ingen planer om å kutte.

Publisert 16. mars 2020
Oppdatert 17. mars 2020
Lesetid: 4 minutter
Artikkellengde er 953 ord
Article lead
lead
VOKSTE 16 PROSENT I FJOR: – Vi har også truffet godt innenfor fiskeri og havbruk. I tillegg kommer store kunder på cruiseskip og megayachter, sier Knut Andresen, direktør for forretnings- og produktutvikling i Brunvoll (til høyre). Til venstre markedsdirektør Per Olav Løkseth. Foto: Anders Horntvedt
VOKSTE 16 PROSENT I FJOR: – Vi har også truffet godt innenfor fiskeri og havbruk. I tillegg kommer store kunder på cruiseskip og megayachter, sier Knut Andresen, direktør for forretnings- og produktutvikling i Brunvoll (til høyre). Til venstre markedsdirektør Per Olav Løkseth. Foto: Anders Horntvedt

MOLDE: – For oss dreier det seg ikke bare om å forvalte en formue, men like mye om å forvalte et ansvar som har ligget i familien i 108 år, fastslår Arthur Inge Brunvoll, styreleder i Brunvoll-konsernet, som lager thrustere og fremdriftssystemer for skip.

Brunvoll startet med dieselmotorer til skipsfarten i 1912, og spesialiserte seg i årene etter 1964 på thrustersystemer for manøvrering og fremdrift av fartøy.

I dag inkluderer dette thrustere, propeller, gir samt driv- og automasjonssystemer.

Tre kjappe spørsmål

Per Olav Løkseth, markedsdirektør i Brunvoll-konsernet

* Hvorfor bør dere vinne eksportprisen?

– Fordi vi har greid å snu den negative trenden, samtidig som vi produserer i Norge og har en eksportandel på rundt 80 prosent. Vi hadde et stort fall i omsetningen etter oljekrisen i 2014. Gjennom langsiktig lokalt eierskap og re-investeringer i selskapet opparbeidet vi oss nok finansiell styrke til å øke satsingen på innovasjon og utvikling gjennom markedsnedturen. Dermed kom vi styrket ut på den andre siden.

* Hvilken nytte har dere av de statlige eksportvirkemidlene?

– Det har stor betydning at GIEK finansierer norsk eksport. Vi har ikke finansiert noen kontrakter direkte via dem, men det er bra og viktig at de er en del av de samlede virkemidlene. Det bidrar til å styrke den samlede maritime næringen.

* Hvordan påvirkes dere av coronaviruset?

– Foreløpig har vi ikke merket noe vesentlig med tanke på leverandørkjeden vår, men vi forventer at det gradvis blir mer utfordrende når situasjonen vedvarer fremover, selv om vi i stor grad bruker vestlige leverandører. Vi har som de fleste andre innført reiserestriksjoner, hjemmekontor for de som har mulighet til det og en rekke andre tiltak. Vi begynner å merke effektene nå, spesielt på avdeling for ettermarked, som har mye reiseaktivitet.

Selskapet har flere enn 8.500 installerte thrustere på norske og internasjonale fartøyer, samt over 2.300 fremdriftssystemer med gir for skip med ror.

Store konkurrenter

Eierskapet i Brunvoll forvaltes av tredje og fjerde generasjon Brunvoll, og selskapet konkurrerer mot industrikjemper som Kongsberg Gruppen og Wärtsilä.

Brunvoll Holding

(Mill. kr) 2019 (prognose) 2018
Driftsinntekter 1.400 1.210,3
Driftsresultat - 20,9
Resultat før skatt 55 17,0
Årsresultat - 11,5
Eiere: Brunvoll-familien.

Til tross for sterke motstandere, har Brunvoll hatt en vesentlig økning i omsetningen de seneste årene.

Konsernet omsatte for rundt 1,45 milliarder kroner i fjor. Det er en økning på rundt 16 prosent. Det er det nest kraftigste vekståret siden 2012.

– Det var mye omsetning fra et eiendomsprosjekt i 2017 og 2018. Veksten i driftsdelen vokste med 32 prosent fra 2018 til 2019.

– Veksten skyldes først og fremst lagarbeid i bedriften. Vi har fokusert og dratt lasset sammen, i kombinasjon med at vi har sett og utviklet markedsmulighetene, sier Per Olav Løkseth, markedsdirektør i Brunvoll-konsernet.

STYRELEDER: Arthur Inge Brunvoll. Foto: Anders Horntvedt

I flere tiår hadde selskapet som strategi å vokse organisk.

I 2017 gjorde selskapet imidlertid sitt første oppkjøp noen gang. Da kjøpte Brunvoll det som tidligere het Scana Propulsion, som nå er omdøpt til Brunvoll Volda.

Bedriften designer og produserer gir og propellanlegg, mens datterselskapet Brunvoll Mar-EL i Dalen i Telemark lager ulike styrings- og drivsystemer.

Nominerte i 2020

Hvem Hva
Borregaard

Bioraffineri basert på tømmer

GE Healthcare

Legemiddelprodusent

Highsoft

Teknologiselskap med diagramverktøy

Hofseth International

Oppdrett og foredling av laks

Brunvoll

Thrustere og fremdrift for skip

Siden da har Brunvoll markedsført seg som totalleverandør innen manøvrering og fremdrift for skip.

– Fra 2016 til 2019 førte oppkjøpet til nesten en tredobling i omsetning på nysalg i selskapets fabrikk i Volda. Veksten er kommet blant annet gjennom tilgang til Brunvoll-konsernets globale markedsmuligheter, fastslår Løkseth.

– Har vært flinke og smarte

– Vi har vokst innenfor flere segmenter. Shuttletankere er et viktig segment der vi har lykkes med å ta store markedsandeler. Vi har også truffet godt innenfor fiskeri og havbruk. I tillegg kommer store kunder på cruiseskip og megayachter, sier Knut Andresen, direktør for forretnings- og produktutvikling i Brunvoll.

Rundt 40 prosent av selskapets omsetning er oljerelatert.

– Skyldes økningen i omsetning at oljeprisen har løftet alle? Eller er det dere som har vært flinke og smarte?

– Det er selvfølgelig det siste, sier Løkseth.

– Vi hadde aldri vært der vi er i dag uten et ukuelig pågangsmot og en utrolig støtte fra eierne, legger han til.

– Hvor sannsynlig er det at dere vil foreta nye oppkjøp?

– Det er nok mer sannsynlig nå enn for fire år siden, men det er ingen konkrete prosesser i gang, svarer han.

– Hvordan ser Brunvoll ut om fem år?

– Da har vi en enda mer komplett produktportefølje. Markedene vil stort sett være de samme som i dag, og vi tilbyr gode løsninger innenfor autonome systemer og grønn skipsfart.

Ingen børs- eller salgsplaner

Noen planer om å børsnotere eller selge industribedriften i Molde eksisterer ikke.

– Jeg ser ingen umiddelbare ulemper med at selskapet er familieeid. Den eneste potensielle ulempen er tilgangen på kapital i utfordrende tider, men dette har vi forsøkt å gjøre noe med ved å sørge for et godt finansiert selskap, opplyser Arthur Inge Brunvoll.

– Fordelen med å være familieeide er at vi kan være langsiktige, forutsigbare, synlige og tilgjengelige, legger han til.

Brunvoll hevder samarbeidet mellom ledelse og styre fungerer utmerket.

Familien har i tillegg sin egen møteplass utenfor eierselskapet Brunvoll Holding. Dette kalles Brunvoll Forum.

Der møtes familien én til to ganger i året for å stake ut eiernes vei videre.

Møtet foregår i Molde, og varer én hel dag med to representanter fra hver av de fem familiegrenene.

– Møteformen er uformell, men møtet ledes av styreleder etter innspill fra familien. På denne måten får styremedlemmer og varaer omforente holdninger inn i styrearbeidet.

I alt er det rundt 50 aksjonærer i Brunvoll. Samtlige er direkte etterkommere etter gründerne.

– Hvor mange generasjoner kan familieeierskapet fortsette i?

– Gjennom Brunvoll Forum er familien bevisste og aktive i å utvikle de neste generasjoners eiere. Vi er heldige og har mange med mye god kompetanse som vi utvikler videre med sikte på å bære sitt ansvar som eiere, svarer Arthur Inge Brunvoll.