Orkla økte omsetningen 13 prosent

Omsatte for over 11,5 milliarder kroner.

POSITIV CORONASMITTE: For Orkla og toppsjef Jaan Ivar Semlitsch. Foto: NTB scanpix
Industri

Orkla-konsernet økte omsetningen i første kvartal med 13 prosent til 11.507 millioner kroner, går det frem av en børsmelding fra selskapet fredag morgen.

Merkevareområdet oppnådde 15 prosent omsetningsvekst, drevet av fem prosent organisk vekst, samt positive valutaomregningseffekter og strukturell vekst på hhv. fem og fire prosent.

Den organiske omsetningsveksten var ifølge selskapet spesielt sterk i mars, ettersom coronakrisen hadde en netto positiv innvirkning på salget.

Foods og Care

Orkla har lyktes i å opprettholde tilnærmet normal drift frem til dags dato, med kun begrensede forstyrrelser i forsyningskjeden så langt.

- Coronakrisen har konsekvenser for hele vår verdikjede og alle forretningsområder. Disse konsekvensene begynte hovedsakelig å få finansiell effekt i mars måned, og spesielt de siste tre ukene. På etterspørselssiden ser vi økt etterspørsel innen forretningsområdene Foods og Care, sier Orkla-sjef Jaan Ivar Semlitsch i en kommentar.

– Utviklingen i Confectionery & Snacks varierte mellom ulike markeder og salgskanaler, men er foreløpig mindre påvirket av koronakrisen, legger han til.

Les mer her.

Positivt for Jotun

I en separat børsmelding melder Jotun, der Orkla eier 42,6 prosent, at driftsinntektene kom inn på 5.082 millioner kroner i første kvartal.

Dette tilsvarer en salgsvekst på 11 prosent i forhold til samme periode i fjor. Justert for positive valutaeffekter grunnet en svakere krone, var den underliggende salgsveksten for kvartalet fire prosent.

Les mer her.

breaking
orkla
coronakrisen
jotun
jaan ivar semlitsch
Nyheter
Industri
Børs