Vard bygger første havvindskip for Asia

For første gang bygges et havvindsservicefartøy for det asiatiske markedet. Skipet skal leveres av Vard.

LEVERES I 2022: Det nye havvindskipet som Vard skal bygge, går inn på en lang kontrakt med Ørsted. Illustrasjon: VARD
Industri

Vard har inngått en kontrakt for design og bygging av et havvindsservicefartøy for taiwanske Ta San Shang Marine – et joint venture mellom Mitsui O.S.K. Lines og Ta Tong Marine.

Skipet skal bygges ved Vards skipsverft Vard Vung Tau i Vietnam og er planlagt levert i første halvår 2022. Kontraktens størrelse er imidlertid ikke kjent.

Bestillingen kommer bare to uker etter at selskapet fikk en kontrakt på over 500 millioner kroner for design og bygging av en hekktråler for P/F Akraberg, et datterselskap av Framherji på Færøyene.

Første i Asia

Havvindsskipet vil være det første i sitt slag i Asia og er utviklet for å utføre service- og vedlikeholdsoppdrag for havvindparken Greater Changhua i Taiwan, hvor det vil operere på en 15-års kontrakt for Ørsted.

– Fornybar energi fra havvindparker er i en fase som utvikler seg fra å være en europeisk industri til å bli et verdensomspennende marked. Med kontrakten på det aller første havvindsservicefartøyet for operasjon i Taiwan og Asia, går Vard inn i dette markedet i en tid når initiativene rundt fornybar energi er økende, sier ansvarlig for offshore- og spesialskip i Vard, Erik Haakonsholm.

Plass til nesten 90

Det nye servicefartøyet vil ha en lengde på 84 meter, en bredde på 19,5 meter og innredning for 87 personer i enkeltlugarer.

Det vil være et hybridfartøy utrustet med et dieselelektrisk fremdriftssystem i kombinasjon med energilagringssystemet SeaQ Energy Storage System, som skal leveres av Vard Electro. Dette skal gi redusert drivstofforbruk og utslipp.

Skipet blir også utstyrt med bevegelseskompensert, høydejusterbar gangvei med heis, høydejusterbart system for av- og påstigning og en 3D-kompensert kran for lasthåndtering.

vard
havvind
offshore service