<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Neby kastet kortene i Kongsberg Automotive

Storkasjonær Erling Neby har solgt seg ut av Kongsberg Automotive. – Jeg fikk litt småpanikk, sier han.

    Publisert 11. mai 2020 kl. 19.09
    Oppdatert 13. mai 2020 klokken 07.49
    Lesetid: 3 minutter
    Artikkellengde er 742 ord
    SOLGTE MED TAP: Investor Erling Neby har solgt alle sine aksjer i Kongsberg Automotive, men utelukker ikke et comeback senere. Foto: Iván Kverme

    Med sine 7 millioner aksjer har Erling Neby i en årrekke vært blant de største aksjonærene i Kongsberg Automotive. Da aksjemarkedet falt brått i januar, og vi fikk en liten forsmak på hva som var i vente senere i vinter, sa Neby til Dagens Nærlingsliv:

    «Jeg sitter helt rolig i båten.»

    Men denne ukens aksjonærliste viser at Neby nå har kvittet seg med sine Kongsberg-aksjer. Det bekrefter han også overfor Finansavisen:

    – Jeg solgte meg ut en uke for tidlig, men sånn er det av og til. Jeg fikk litt over 1 krone for aksjene. Hadde jeg ventet et par dager hadde jeg fått over dobbelt så mye.

    De seneste dagene har det vært spinnvill omsetning og kursutslag i Kongsberg Automotive-aksjen. For under to uker siden ble aksjen handlet til 0,73 kroner, mens den fredag nådde en topp på 2,84 kroner. 

    Den dagen toppet også bildelprodusenten omsetningslisten på Oslo Børs etter at aksjer for over 600 millioner kroner byttet hender. Noen timer før børsen stengte mandag var omsetningen på 160 millioner. Da var egenkapitalen i selskapet verdsatt til 750 millioner kroner.

    På pengejakt

    Kongsberg Automotive er blant selskapene på Oslo Børs som er hardest rammet av coronaviruset. Flere bilprodusenter måtte stenge ned sine fabrikker da coronakrisen kom, og dermed stoppet også salget opp for Kongsberg Automotive.

    TRENGER PENGER: Konsernsjef Henning E. Jensen i Kongsberg Automotive har tidligere varslet emisjon på rundt 1 milliard kroner. Foto: Brian Cliff Olguin

    I begynnelsen av april varslet selskapet at det hadde et egenkapitalbehov på mellom 110 og 120 millioner euro. I slutten av måneden ble dette nedjustert til mellom 90 og 110 millioner.  

    «I siste halvdel av april har både leveringer og bestillinger tatt seg litt opp. På bakgrunn av det har vi justert våre scenarioer litt opp,» sa konsernsjef Henning E. Jensen til Finansavisen. 

    Da var planene å få på plass emisjonen i løpet av noen få dager. Kapitalinnhentingen ble imidlertid utsatt, med følgende begrunnelsen: «Vi har opplevd sterk interesse fra potensielle investorer. Noen av disse har imidlertid bedt om mer tid for å forstå Kongsberg Automotive bedre. Dermed fullførte vi ikke en kapitalinnhenting før vår planlagte generalforsamling,» skrev selskapet i en børsmelding 29. april.

    Deretter har omsetningen i aksjen eksplodert.

    Krigsoverskrifter

    «Siden den mislykkede emisjonen forrige uke (tilsynelatende et forsøk på 0,1 kroner pr. aksje) er aksjen opp 255 prosent til 2,8 kroner pr. aksje. Investorer med ødelagte kalkulatorer har tilsynelatende glemt at Kongsberg Automotive trenger å skaffe egenkapital raskt,» skrev Terje Reutz i SEB Markets i et notat Finansavisen fikk tilgang til rett før helgen.

    «Det anslås at egenkapitalbehovet er på rundt 100 millioner euro. Selskapet har 361 millioner i rentebærende gjeld, som handles til 50 prosent rabatt og gir 20–22 prosent gevinst. Det betyr at egenkapitalen i teorien er verdiløs,» skrev Reutz videre.

    – Det kom litt krigsoverskrifter om at selskapet nærmest måtte ha penger i løpet av en halvtime. Så ville ikke investorene stille opp med penger likevel. Da fikk jeg litt småpanikk, og valgte å selge slik at jeg ihvertfall fikk ut litt penger, sier Neby.

    70-åringen startet som læregutt hos Tandberg Radiofabrikk som 16-åring, og begynte tre år senere å importere hi-fi-utstyr fra USA. Etter at han fikk agentur på den velkjente Tivoli-radioen i 2002, har han opparbeidet seg en betydelig formue. 

    Ved utgangen av 2018 var egenkapitalen i hans selskap Erling Neby AS på 237 millioner kroner.

    Ingen aksjeekspert

    Gründeren sa til Finansavisen for et par år siden at han gikk inn i Kongsberg Automotive da selskapet var konkurstruet rett etter finanskrisen. Mange av aksjene ble kjøpt til kurser mellom 1 og 1,50 kroner, mens han fylte på med enda flere da kursen hadde steget til 5 kroner. 

    Jeg må bare innrømme at jeg gjorde en bommert, og at det ble dyrt
    Erling Neby, investor

    «Jeg tror snittkursen min er like over 2,80 kroner,» sa han videre.

    Selv om Neby har mer enn halvert pengene sine på sitt Kongsberg-eventyr, utelukker han ikke et comeback senere.

    – Kongsberg Automotive har hatt maksimalt med uflaks. Selskapet var veldrevet og i bra sig før krisen kom. Jeg ser ikke bort fra at jeg kjøper meg inn i selskapet på et senere tidspunkt. Vi får se hva emisjonskursen ender på, sier han.

    – Jeg må bare innrømme at jeg gjorde en bommert, og at det ble dyrt. Lærdommen får være at man ikke skal høre på mine aksjetips.

    – Det virker som du tar dette tapet med godt mot?

    – Jeg synes selvfølgelig det er surt, men hva er alternativet, sier Neby.

    Mandag ettermiddag var Kongsberg Automotive-aksjen ned 13,1 prosent til 1,69 kroner. Hittil i år er kursfallet på over 72 prosent.