– Hydrogensatsingen koster oss mye

Til tross for at Hexagon er lite påvirket av coronaviruset, falt driftsresultatet i første kvartal fra pluss 92 millioner kroner i fjor til minus 24 millioner i år.

IKKE VIRUSFRI: Hexagon og konsernsjef Jon Erik Engeset ble lite påvirket av coronaviruset i første kvartal. I andre kvartal blir trolig effekten større.  Foto: Brian Cliff Olguin
Industri

– Under normale omstendigheter ville vi ikke vært fornøyde med tallene vi legger frem. Men gitt dagens situasjon, er vår oppfatning at vi står ganske sterkt, sier konsernsjef Jon Erik Engeset i Hexagon Composites. 

Gasstankprodusenten økte i første kvartal inntektene med 3 millioner kroner til 825 millioner. Men mens driftsresultatet for ett år siden landet på 92 millioner kroner, endte årets tre første måneder med et underskudd på 24 millioner. 

I motsetning til mange andre selskaper, kan imidlertid ikke Engeset skylde på coronavirusets herjinger.

– Den største effekten i kvartalet er flyttingen av Volkswagens monteringslinje, som vi varslet om i forrige kvartal. Den slår for fullt inn i dette kvartalet, sier han.

Ekstraordinær gevinst

Volkswagen besluttet for en tid tilbake å flytte produksjonen av sine gassdrevne CNG-biler (Compressed Natural Gas) til Wolfsburg. Den tyske bilgiganten er Hexagons klart største kunde i dette segmentet, og de har også rundt 70 prosent av CNG-markedet i Europa. 

Ifølge presentasjonsmaterialet til Hexagon vil den nye produksjonslinjen stå klar i tredje kvartal. Som følge av coronaviruset er det imidlertid usikkert hvor raskt produksjonsvolumene kommer tilbake til nivåene fra 2019.

Hydrogensatsingen koster oss mye, men det er en bevisst satsing
Jon Erik Engeset, konsernsjef

I første kvartal i fjor hadde Hexagon dessuten en ekstraordinær gevinst på 69 millioner kroner, da den resterende halvparten av aksjene i Agility Fuel Solutions ble kjøpt.

– Den underliggende differansen mellom første kvartal i fjor og første kvartal i år er på rundt 40 millioner kroner. Det er en betydelig differanse det også, men en del skyldes at vi har en høyere negativ EBITDA på hydrogenområdet enn vi hadde i samme kvartal i fjor, sier Engeset.

– Hydrogensatsingen koster oss mye, men det er en bevisst satsing. Vi må igjennom en fase hvor vi investerer i produktutvikling, samt at vi posisjonerer oss. Vi håper at dette området skal gå break even i 2023, og forventer at dette markedet virkelig vil åpne seg i 2024 og 2025, legger han til.

Hexagons hydrogensatsing bidro i kvartalet med en EBITDA på minus 35 millioner.

Tøffere i andre kvartal

Selv om Hexagon foreløpig ikke er særlig påvirket av coronaviruset, opplyser selskapet i kvartalsrapporten at det blir verre i inneværende kvartal, spesielt innenfor bussegmentet, ifølge Hexagon-sjefen.

– Bussprodusentene har holdt stengt i april og inn i mai. Selv om de fleste er i gang igjen nå, var det en periode hvor hele forsyningen stoppet opp. Det vil ramme oss i inneværende kvartal, sier han.

Dessuten vil lave olje- og gasspriser påvirke produksjonen onshore i USA, og dermed Hexagon gasstransport i forretningsområdet Mobile Pipeline.

– Der er det mye som rører seg i dette markedet nå, så vi har forventninger til at dette skal ta seg kraftig opp i tredje kvartal. Men andre kvartal blir svakt for Mobile Pipeline, sier Engeset.

– Vi har en virksomhet som skal klare seg fint gjennom disse turbulente tidene. Vi ser dessuten ingen tegn til at den underliggende prioriteringen av grønne alternativer i transport blir noe mindre, kanskje heller tvert imot. Vi konsentrerer oss derfor om å utvikle virksomheten slik vi strategisk har sagt at vi skal gjøre, legger Engeset til.

Onsdag ettermiddag var Hexagon-aksjen ned 3,2 prosent til 26,62 kroner.

Hexagon Composites

(Mill. kr)1. kv./201. kv./19
Driftsinntekter825822
Driftsresultat−2492
Resultat før skatt8166
Resultat etter skatt6268
hexagon composites
jon erik engeset
esg
hydrogen