Sitter på 2,8 milliarder i cash

Nel hadde ikke noe umiddelbart behov for penger, men selskapet er avhengig av en solid balanse for å vinne kommende storkontrakter, ifølge konsernsjef Jon André Løkke.

FLYTER OVER: Nel omsatte for 570 millioner kroner i 2019. Etter to emisjoner på kort tid vil Nel-sjef Jon André Løkke sitte på en kontantbeholdning på hele 2,8 milliarder kroner. Foto: Iván Kverme
Industri

– Det er åpenbart at vi ikke hadde et umiddelbart behov for penger. Men vi ønsker å rigge oss for den veksten som kommer, sier konsernsjef Jon André Løkke i Nel.

Mandag ettermiddag kom den overraskende meldingen om at hydrogenselskapet nok en gang fyller opp pengebingen. Så sent som i januar hentet selskapet inn nesten 850 millioner kroner i en kapitalutvidelse, og ytterligere 127 millioner i den påfølgende reparasjonsemisjonen to måneder senere.

I april hadde Nel en kontantbeholdning på 1,35 milliarder kroner. 

Med den nye emisjonen på 1,3 milliarder kroner, og den påfølgende reparasjonsemisjonen på 200 millioner kroner, vil selskapet sitte på over 2,8 milliarder kroner i kontanter. 

– I de seneste månedene er det blitt annonsert en rekke store hydrogensatsinger. For at vi skal være relevante til slike store prosjekter, må vi ha en solid balanse. Nå får vi i tillegg fleksibilitet hvis det skulle dukke opp andre muligheter, sier Løkke.

Mange satser

I slutten av april ble det kjent at Portugal skal investere cirka 5 milliarder euro i en solenergidrevet hydrogenfabrikk med en kapasitet på 1 gigawatt (GW). 

Under én måned senere kom nyheten om at flere danske selskaper går sammen i et konsortium for å bygge en av verdens største hydrogenfabrikker. Når hele anlegget står ferdig i 2030, skal kapasiteten være på 1,3 GW.

Europas største hydrogensatsing skjer likevel i Tyskland. For å få fart på økonomien igjen etter coronakrisen, slapp myndighetene nylig en finansieringspakke på 130 milliarder euro. Av dette skal 9 milliarder euro gå til å bygge opp produksjon av grønn hydrogen. Målet er å ha en produksjonskapasitet på 5 GW vi 2030, og dobbelt så mye ti år senere.

Her hjemme gikk nylig Statkraft, CELSA og Mo industripark sammen om å etablere «Hydrogen Hub Mo», et anlegg for elektrolysebasert hydrogenproduksjon i Mo Industripark. Partene har som mål å få på plass en produksjonslinje innen utgangen av 2022.

I tillegg skal Nels største enkeltkunde, amerikanske Nikola, bygge ut fyllekapasiteten til sine hydrogendrevne lastebiler. For to uker siden fikk Nel en Nikola-kontakt på 30 millioner dollar.

Store, tunge investorer

Det voldsomme drivet i hydrogenmarkedet har sendt Nel-aksjen til himmels i år. 

Mens emisjonen i januar ble gjort til 9,50 kroner, er kursen denne gangen er 18,45 kroner, eller 94 prosent høyere. 

Nels sluttkurs mandag var 19,13 kroner.

– Det er stor interesse for selskapet om dagen, samtidig som det var store, tunge navn som ønsket seg inn i selskapet, sier Løkke om emisjonen som Carnegie, Arctic Securities og SpareBank 1 Markets bare brukte noen få timer på å sette.

Han ville imidlertid ikke røpe hvem som har kjøpt aksjer i emisjonen.

Tirsdag ettermiddag var NEL-aksjen opp 4,7 prosent til 20,03 kroner. Det priser selskapets egenkapital til nærmere 27 milliarder kroner.

– Mye arbeid foran oss

Med tanke på at Nel i 2019 hadde salgsinntekter på 570 millioner kroner, og leverte en bunnlinje på minus 270 millioner, er det bygget inn enorme forventninger i Nel-kursen.

Alt tyder på at hydrogen kommer til å bli stort, og på størrelse med vind og sol
Jon André Løkke, konsernsjef

– At dere nok en gang henter penger, er det et signal om at det vil ta lang tid før dere går med overskudd?

– Vi har ikke vært så spesifikke på det. Men alt tyder på at hydrogen kommer til å bli stort, og på størrelse med vind og sol. Vi ligger bare noen år etter, sier Løkke, og legger til:

– Markedet i fjor var på 100 megawatt, mens verden trenger mange tusen gigawatt med elektrolysører. Hvis vi skal bli like store som Vestas er i vindkraft, så har vi veldig mye arbeid foran oss. Da har vi egentlig bare nettopp begynt.

– Da sier du vel indirekte at det vil ta tid før dere går med overskudd, og at dere vil prioritere vekst i mange år?

– Vi vil ihvertfall agere på de muligheten som finnes, så får vi se hvor raskt markedet kommer.

– Er dette den siste emisjonen i Nel?

– Det er nok ikke behov for å gjøre nye emisjoner på en god stund nå, sier Løkke.

Vurderer kapasiteten

For å ta unna den veksten Nel ser komme, økes nå produksjonskapasiteten på elektrolysører, som brukes til å splitte ut hydrogen fra vann ved hjelp av strøm. 

I en ny fabrikk på Herøya er selskapet i ferd med å sette opp en produksjonslinje på 360 megawatt. Det er en tidobling av dagens kapasitet på Notodden. Går alt etter planene vil den nye linjen komme i drift i løpet av første kvartal 2021.

Fabrikken har dessuten plass til totalt fire produksjonslinjer, men ytterligere ekspansjon utover den første linjen er foreløpig ikke vedtatt. Løkke anslår at hver linje vil koste rundt 200 millioner kroner. 

Selv etter at investeringsbehovet for alle fire produksjonslinjene er dekket, vil Nel ha 2 milliarder kroner til overs.

– Vi jobber for tiden med en stor pipeline av prosjekter, og hvis disse begynner å konkretisere seg i kontrakter, kan det hende at vi trenger enda mer kapasitet, sier Nel-sjefen.

– Det er også mulig vi etter hvert må øke kapasitet i USA, i tillegg trenger vi kanskje å gjøre noe i Asia. Tempoet i denne industrien er så stort for tiden, at vi også er nødt til å bygge opp organisasjonen og øke takten på forskning og utvikling, legger han til.

nel hydrogen
jon andré løkke
esg
emisjon
Nyheter
Industri
Børs