Mener bankene tok strupetak på Kleven

SpareBank 1 SMN skal ha satt foten ned i Kleven. Eieren DIV Group truer med rettssak.

BEGJÆRTE KONKURS: Eier og styreleder Tomislav Debeljak i Kleven kom til Norge for å forhandle med bankene. Det endte i konkurs. Foto: DIV Group
Industri

Optimismen var stor da kroatiske DIV Group trådte inn som eiere og redningsmenn i Kleven i mars i år.

Planen var at kroatenes verft i Brodosplit skulle samarbeide om byggeprosjekter med verftet i Ulsteinvik.

Bare drøye tre måneder senere har styret begjært verftet konkurs. 430 ansatte er berørt.

– Vår ambisjon var å utvikle Kleven og etablere selskapet vårt i Norge, og det er derfor svært beklagelig at vi ikke fant en løsning, sier Klevens eier og styreleder, Tomislav Debeljak, i en kommentar.

Han er samtidig klar på at de ikke har fått noe drahjelp.

– I denne korte perioden har vi forstått at ikke alle deler vårt mål om et sterkt og stabilt Kleven. Som en utenlandsk investor i Norge beklager vi at våre planer er blitt stoppet, i alle fall midlertidig, sier Debeljak.

Utgangspunktet for at det er begjært oppbud er at bankene har terminert avtalen
Johan Wilskow, DIV Group

Terminerte låneavtaler

Konkursbegjæringen kommer blant annet etter at bankene skal ha terminert låneavtalene med verftet. Etter det Finansavisen erfarer er det SpareBank 1 SMN som først skal ha tatt initiativ til dette. Denne uken kom Debeljak til Norge for å forhandle om en løsning, men dette endte derimot med en konkursbegjæring.

– Utgangspunktet for at det er begjært oppbud er at bankene har terminert avtalen. Det er naturligvis umulig for en bedrift som Kleven å drive uten egne bankkontoer, sier talsmann for DIV Group i Norge, Johan Wilskow, til Finansavisen.

– Hva er årsaken til at bankene har terminert avtalen?

– Det må du spørre bankene om, sier Wilskow.

LEGGER ANSVARET PÅ BANKENE: Johan Wilskow, talsmann for DIV Group i Norge. Foto: GAMBIT HILL+KNOWLTON

Vil ikke kommentere årsak

SpareBank 1 SMN oppgir å være en mindre kreditor begrenset til 30 prosent av finansieringen av ett av byggeprosjektene ved verftet.

Det dreier seg om plattform forsyningsskipet (PSV) Atlantic Harrier, som opprinnelig skulle bygges ved Havyard, men ble overført til Kleven i vinter. Skipet skulle etter planen leveres fra Kleven til canadiske Atlantic Towing i sommer.

– Dette er en trist dag for alle som er knyttet til Kleven Verft. Nå blir det opp til bostyrer hva som skal skje videre. Vi vil gjerne bidra konstruktivt i diskusjonene som venter og har håp om at det fortsatt finnes en framtid for Kleven Verft, sier kommunikasjonsdirektør Hans Tronstad i SpareBank 1 SMN.

– Bakgrunnen for konkursen ønsker vi ikke å kommentere. Nå ser vi fremover. Årsaken til konkursen er noe av det bostyrer skal finne ut av, tilføyer han.

Garantiinstituttet for eksportkreditt (GIEK) garanterer for lån i Kleven og har samarbeidet med verftet under flere eiere i mange år.

– Bedriften betyr mye for lokalsamfunnet og har over 400 ansatte, men også mange leverandørbedrifter i og utenfor fylket. Vi vil derfor samarbeide med øvrige parter for å forsøke å finne en god løsning for verftet, og avventer utpeking av en bobestyrer, sier kommunikasjonssjef Allon Groth i GIEK.

– Har penger

Kleven skal blant annet ikke ha betalt ut feriepenger til rundt 220 ansatte i datterselskapet Kleven Maritime Contracting. Ifølge Wilskow skyldes ikke dette økonomiske problemer i DIV Group.

– Nei. Kleven har penger på bok, men bankene stengte kontoene. Planen har hele tiden vært å betale, sier han.

– Ut fra den informasjonen som foreligger mener vi det ikke er grunnlag for bankene å fryse kontoene, legger Wilskow til.

Lokalavisen Vikebladet i Ulsteinvik skrev fredag at DIV Group allerede skal ha tapt rundt 10 millioner euro på Kleven og at det trengs 30–50 millioner euro for å redde verftet.

Skal gå gjennom saken

Parallelt med at det oppnevnes en bostyrer for konkursboet, vil DIV Group gjøre egne undersøkelser av situasjonen. Resultatet kan bli at bankene blir dratt inn for rettsapparatet.

– Vi vil sette i gang en form for undersøkelse, der en gruppe norske advokater vil gå gjennom saken og prøve og finne ut hva som har skjedd. Deretter vil vi vurdere rettslige skritt, sier Wilskow.

– Hvilke andre alternativer ser dere på?

– Akkurat nå er det opp til bostyret å gjøre en vurdering av Kleven. Eieren har flere ganger sagt at han absolutt ser en fremtid for Kleven som verft, men mener det bør gjøres endringer for at man skal kunne få en sunn, økonomisk drift. Hvilken eierkonstellasjon det ender opp med er imidlertid vanskelig å si nå, sier DIV Groups talsmann.

Da Finansavisen gikk i trykken fredag var det ikke kjent hvem som var oppnevnt som bostyrer.

Kleven

  • Etablert i 1939 som M. Kleven Mekaniske Verksted av Marius Kleven. Senere tok de fire sønnene hans over. Kleven Verft inngikk en periode i Kværner-konsernet, men ble senere kjøpt tilbake av familien.
  • Verftet var i mange år en betydelig leverandør av offshore serviceskip til oljevirksomheten og har også bygget fiskefartøyer, ferger og passasjerskip og roll on/roll off-skip.
  • Kleven havnet i økonomiske problemer under oljenedturen og har tapt over 1,2 milliarder kroner på fire år. Det største tapet kom i 2017, da resultatet endte på minus 393 millioner. I 2018 ble underskuddet 349 millioner.
  • I 2017 ble Hurtigruten aksjonær, og siden 2018 har cruiserederiet sittet som eneeier. Forsinkelser, kostnadsoverskridelser og tekniske utfordringer med byggingen av ekspedisjonsskip tappet Kleven-kassen og gjorde det nødvendig å reise ny kapital i to runder.
  • I fjor tok Hurtigruten en beslutning om å trekke seg ut som eier.

  • Nye Kleven Verft ble stiftet 1. november i fjor med en balanse på 130 millioner kroner i gjeld som er knyttet til verftets eiendeler og fasiliteter. Det er dette selskapet som ble overtatt av DIV Group, og som nå er konkurs.

kleven verft
nye kleven verft
konkurs
div group
verft
Nyheter
Shipping
Industri
Børs