Isbjørn Is med eventyrlig omsetningsvekst

Isbjørn Is tar opp kampen mot dagens iskremduopol. Selskapet hadde i fjor en kraftig omsetningsvekst, men resultatet endte i minus.

SPILLER OLIGOPOL: Adm. direktør Morten Kolseth frykter ikke mottrekk fra Hennig-Olsen og Diplom Is i kampen om markedsandeler i det nasjonale ismarkedet.  Foto: Isbjørn Is
Industri

Issalget i Norge er dominert av Hennig-Olsen og Diplom-Is. Isbjørn Is produserer og selger iskrem på Vestlandet, men realiserer nå, med en internasjonal investor i ryggen, ambisiøse ekspansjonsplaner. 

Skandinavisk fotfeste

Det internasjonale konsernet Food Union kjøpte i 2016 opp Isbjørn Is og søsterselskapet Den Norske Isbilen, som selger is via frysebiler, med mål om å bli en dominerende aktør i Skandinavia. Food Unions norske datterselskaper holder til på Askøy. Food Union er allerede etablert i ismarkedet i Danmark.

Adm. direktør i Isbjørn Is, Morten Kolseth, vil ikke gi tall på hvor stor andel av det nasjonale markedet de har en ambisjon om å kapre, men svarer at de sikter seg inn mot enkelte issegmenter på nasjonalt nivå. 

– Nasjonalt vil vi konsentrere salg og markedsvekst på noen områder. Vår satsing har hittil vært på sparepakker og stykkis, sier Kolseth. 

Isbjørn Is økte i 2019 omsetningen med rundt 50 prosent til 126 millioner kroner. Til sammenligning har den største aktøren Hennig-Olsen, som har en markedsandel på rundt 50 prosent, en omsetning på i overkant av 900 millioner kroner. Isbjørn Is har nasjonalt omtrent en markedsandel på rundt 7 prosent.

Isbjørn Is' vekst kommer i etterkant av at selskapet landet en distribusjonsavtale med Rema 1000 ved årsskiftet 2018–2019. 

Isbjørn Is

(Mill. kr)20192018
Driftsinntekter126,085,0
Driftsresultat−13,0−0,3
Ordinært resultat før skatt−16,0−0,3
Årsresultat−12,0−0,3

Tidligere har andre internasjonale aktører forsøkt å trenge inn i det norske isduopolet uten nevneverdig hell. Men i oligopolspillets dans er ikke Isbjørn Is-sjefen redd for mulige mottrekk fra konkurrentene. 

– Vi frykter ikke konkurrentene, men det eksisterer et spill som alltid vil være der. Vårt fokus er på å levere produkter med kvalitet til en god pris. Vi har allerede nådd mål om god vekst i volum og er fornøyd med utviklingen så langt, sier Kolseth. 

Bakterier i vannet

Isbjørn Is har lykkes med å få nordmenn til å åpne lommeboken, men ekspansjonen har også hatt sin pris. Virksomheten gikk i fjor i minus med 12 millioner kroner. 

– 2019 var et implementeringsår. Vi har rigget oss til å gå fra å være en lokal aktør til en nasjonal aktør. Det har medført forventede store oppstarts- og investeringskostnader, sier Isbjørn Is-sjefen.

– Vi har eksempelvis investert i fabrikken samt et nytt fryselager med fire ganger så stor lagringskapasitet. Vi har måttet ha bemanning på skift døgnet rundt alle dager i uken for å nå produksjonsmålene, sier Kolseth.

Ifølge Isbjørn Is-sjefen ble 2019-resultatet også tynget av en ekstraordinær hendelse som satt kjepper i hjulene for selskapets drift. 

– Midt i høysesongen rundt pinse i fjor ble det påvist bakterier i kommunens drikkevann på Askøy. Det medførte leveransestopp til våre kunder i den perioden hvor selskapet normalt har høyest omsetning og inntjening. Dette var en engangseffekt som tynget 2019, men er ikke noe vi venter vil skje igjen, forklarer Kolseth. 

Nye høyder 

Til tross for negativ bunnlinjeresultat i 2019 har selskapet selv troen på videre ekspansjon og lønnsomhet.

– Jeg har ikke mistet nattesøvnen av et resultat i minus i 2019. Vi var allerede i forkant klar på at satsingen ville koste. Allerede så langt i 2020 ser vi positive effekter. Vi venter en bedring i resultatet fra i fjor og en ny omsetningsrekord, sier Isbjørn Is-sjefen.

I balansen kommer det frem at selskapet har kortsiktig gjeld på rundt 77 millioner kroner, noe som utgjør rundt 85 prosent av eiendelenes finansiering på balansen. 

– Opptaket av mye kortsiktig lån til investeringene var bevisst fra vår side. Eierne har en solid økonomi og vil støtte oss med kapital, sier Kolseth. 

hennig-olsen is
isbjørn is
diplom is
omsetningsrekord
Nyheter
Industri
Handel