Reiserestriksjoner, stengte barer og oppfordringer om å holde seg hjemme har ført til at vin- og brennevinssalget har skutt i været. Derfor var det knyttet svært høye forventninger til Arcus i andre kvartal.
Men selv om inntektene økte fra 698 til 767 millioner kroner, og driftsresultatet før av- og nedskrivninger (EBITDA) kom inn på 119 millioner kroner – var det ikke nok.
Etter rapporten ble lagt frem svarte investorene med å sable ned aksjen 4,9 prosent til 41 kroner på et høyt volum.
– Dette er det beste andre kvartalet i Arcus historie både når det kommer til inntekter og EBITDA, sier konsernsjef Kenneth Hamnes i rapporten.
Knallsterkt i Norge
Vinkategorien gjorde det særlig sterkt i Norge i andre kvartal, med en inntektsvekst på hele 53,3 prosent. I Sverige gikk det imidlertid litt tregere, på grunn av tap av produsenter i mars i fjor.
– Arcus-salget vokste mer enn det ekstremt raskt voksende markedet i Norge, noe som igjen fører til økt markedsandel gjennom perioden. Både egne merker og agentvirksomheten overpresterte i kvartalet, sier Hamnes.
I rapporten skriver selskapet at den sterke posisjonen innen såkalt kartongvin har bidratt positivt etter sterk vekst under coronapandemien. Spritsalget hadde tosifret vekst i alle regionene. Men selskapet måtte se markedsandelen på Vinmonopolet falle innen sprit, siden veksten var svært høy i markedet.
Største aksjonær i Arcus er Stein Erik Hagens Canica med rundt 44 prosent av aksjene, etterfulgt av John Fredriksen med nær 10 prosent.
Se hele kvartalsrapporten her.
Arcus
(Mill. kr) | 2. kv./20 | 2. kv./19 |
Driftsinntekter | 767,2 | 698,0 |
Driftsresultat | 69,5 | 44,7 |
Resultat før skatt | 53,7 | 21,7 |
Resultat etter skatt | 36,5 | 16,9 |
Arcus