Elkem sikter inn milliardinvestering på Herøya

Lenge før Elkems pilotanlegg for batterigrafitt står ferdig, har selskapet bestemt at en industriell investering i milliardklassen eventuelt vil skje på Herøya.

ENORM MARKED: Elkem planlegger å kaste seg på batteribølgen gjennom å produsere anodemateriale av grafitt. Foto: ELKEM
Industri

– Dette markedet går veldig raskt fremover. Vi må derfor gjøre flere ting parallelt, sier direktør Stian Madshus i Elkem Battery Materials.

I fjor sommer besluttet industriselskapet å investere 65 millioner kroner i et pilotanlegg for produksjon av batterigrafitt i Kristiansand. Målet for anlegget er å verifisere teknologien og kvalifisere produkter som grunnlag for investering i fullskala industrianlegg, opplyste selskapet.

Men selv om det industrielle pilotanlegget først ventes å komme i drift i begynnelsen av neste år, har likevel Elkem besluttet at et fullskalaanlegg eventuelt skal bygges på Herøya i Porsgrunn.

RASK UTVIKLING: Sier Elkem-direktør Stian Madshus om batterisektoren. Foto: Elkem

– Valget gjør at vi får på plass flere detaljer i planleggingen, slik at vi ikke kaster bort unødig tid, sier Madshus.

Tidobling på 10 år

Elkem-sjef Michael Koenig mener batterigrafitt kan bli et at Elkems viktigste vekstområder de kommende årene. 

– Etterspørselen etter batterier øker raskt som følge av den pågående elektrifiseringen av transportsektoren og økende behov for energilagring. Dette krever ny produksjonskapasitet for batterimaterialer, og vi ser betydelige muligheter for et spesialisert produkt med et grønt fotavtrykk, kommenterer han.

VIKTIG PRODUKT: – Vi ser betydelige muligheter for et spesialisert produkt med et grønt fotavtrykk, sier Elkem-sjef Michael Koenig. Foto: Ivàn Kverme

Ifjor skrev Elkem at grafitt er det dominerende anodematerialet i litiumionebatterier, og at etterspørselen det neste tiåret trolig vil tidobles fra dagens nivå på mellom 150.000 og 200.000 tonn.

– Hvor stor investering er det eventuelt snakk om på Herøya?

– Jeg kan ikke være konkret på det, men det vil være i milliardklassen, sier Madshus.

Han hevder at produksjonen av denne type anodemateriale er totalt dominert av asiatiske, og da spesielt kinesiske, aktører.

– Europeiske battericelleprodusenter er opptatt av lokalisering av verdikjeden og det totale CO2-avtrykket i produksjonen. At vi nå planlegger å starte opp produksjon i Europa, blir derfor tatt godt imot, sier han.

Norske prosjekter

Europa har i dag en relativt beskjeden battericelleproduksjon, men det vil skje store endringer de nærmeste årene.

I Norge hentet Freyr nylig 117 millioner kroner i en emisjon, og aksjen ble samtidig notert på OTC. Hvis alt går etter planen, skal selskapet investere 40 milliarder kroner i en batterifabrikk og en tilhørende vindpark i Mo i Rana.

Agder Energi og Bjørn Rune Gjelstens NOAH har også gått sammen om å starte Morrow Batteries. Initiativet til dette selskapet kommer opprinnelig fra Frederic Hauge og Miljøstiftelsen Bellona, som har jobbet med teknologien og utvikling av selskapet siden 2015. 

MED PÅ MOROA: Bjørn Rune Gjelstens NOAH vil sammen med partnere investere over 5 milliarder kroner i en batterifabrikk på Sørlandet. Foto: Iván Kverme

«Batteriproduksjon vil i løpet av kort tid vokse til å bli en ny global storindustri. Norge har et dobbelt konkurransefortrinn fordi vi allerede har prosessindustri i verdensklasse og fordi vi har tilgang til ren energi og sterke forskningsmiljøer. Dette gir mening både som investering og som bidrag til utvikling av klimavennlig teknologi,» sa Gjelsten i mai.

Milliardinvesteringer

I Sverige skal Northvolt også investere rundt 40 milliarder kroner. Selskapets første batterier ventes å rulle ut fra fabrikken i Skellefteå allerede neste år. Northvolt ligger dermed noen år foran sine norske konkurrenter i løypen. 

I Tyskland skal Tesla bygge en gigantisk batterifabrikk, det samme skal kinesiske CATL, som anses som verdens største batteriprodusent.

 I tillegg har sørkoreanske Samsung SDI  og SK Innovation bestemt seg for å satse i Ungarn, mens LG Chem skal bygge en enorm fabrikk i Polen.

Flere initiativ er også på gang for å bygge batterifabrikker i Frankrike.

Lang erfaring

– Hvilke forutsetninger har Elkem til å lykkes i dette markedet?

– Å produsere anodemateriale av grafitt er en veldig komplisert prosess, med temperaturer på opp mot 3.000 grader. Elkems 100 år lange erfaring med produksjon av nesten samme type materiale i stor skala, danner et godt grunnlag for suksess, sier Madshus.

– Vi er dessuten allerede i batterimarkedet med en del silikonprodukter.  Uten at jeg kan gå ut med enkeltnavn på hvem vi leverer til, kan jeg si at vi har mange av de store aktørene på kundelisten, legger han til.

elkem
batteri
michael koenig
Nyheter
Industri
Børs