Skal ta rotta på europeiske konkurrenter

Quantafuels problemfabrikk i Danmark kommer i drift i løpet av et par uker. Deretter vendes blikket mot resten av Europa. 

– Rotterace: – Vi må sørge for at vi beholder ledelsen, og da er det viktig å få på plass fabrikker på flere sentrale plasser i Europa, sier konsernsjef Kjetil Bøhn i Quantafuel. Foto: Quantafuel
Industri

– Dette er et rotterace som jeg tror vi leder. Vi må derfor sørge for at vi beholder denne ledelsen, og da er det viktig å få på plass fabrikker på flere sentrale plasser i Europa, sier konsernsjef Kjetil Bøhn i Quantafuel.

Selskapet har siden oppstarten i 2014 utviklet en teknologi som gjennom en kjemisk prosess omdanner plastavfall til enten nafta, diesel eller marine gas oil (MGO). Nafta kan brukes av petrokjemisk industri til å produsere plast, mens dieselen og MGO-en kan brukes til henholdsvis veitransport og skipsfart.

Quantafuels første fabrikk ligger i danske Skive, og skal etter planene åpne i løpet av kort tid. Prislappen på fabrikken ligger an til å bli rundt 470 millioner kroner, eller 220 millioner mer enn først beregnet. Åpningen er også forsinket med minst 1,5 år.

Til tross for oppstartproblemene, har ikke Bøhn senket ambisjonene for selskapet:

– Flere rapporter snakker om at det skal bygges ut et marked for mellom 70 og 80 milliarder dollar i løpet av de neste ti årene. Vår fabrikk i Skive er en del av dette. Siden vi er først ute, er det knyttet stor spenning til dette prosjektet.

– Men Skive-fabrikken er bare et første lite steg på en industriell utrulling. Vår strategi er å bygge ut dette i stor skala.

Rambøll er på saken

Under kvartalspresentasjonen sa konsernsjefen at også fabrikk nummer to trolig vil ligge i Danmark. Den vil trolig ha en produksjonskapasitet på 80.000 tonn, som er fire ganger mer enn Skive-fabrikken.

– All oppmerksomheten er nå rettet mot å få vår første fabrikk i drift. Men på neste kvartalspresentasjon håper jeg å komme nærmere inn på hvordan den videre utrullingen vil skje, sier Bøhn.

– Vi har valgt rådgivningsselskapet Rambøll til den jobben. Vi har nå et team på 25 mann som jobber med å utvikle et nytt design ut fra den erfaringer vi har fått i Danmark. 

Tidligere i august ble det kjent at Quantafuel kjøper 49 prosent av aksjene i Replast og skal bygge sitt første, norske gjenvinningsanlegg i Kristiansund. Prislappen på fabrikken er antatt å bli rundt 100 millioner kroner. 

I tillegg arbeider Quantafuel også tett med aksjonær og samarbeidspartner Vitol om å sette opp gigantiske fabrikker i Amsterdam og Antwerpen. Vitol er verdens­ største energi­trader, med en omsetning på 231 milliarder dollar i 2018.

– Vitol-sjefen sa i et intervju i januar at han skulle gjøre oss til verdens største selskap på resirkulering av plast, så vi må jo snart begynne et sted, sier Bøhn.


Stor interesse

Ved siden av Vitol, har Quantafuel også fått kjemigiganten BASF og danske Kirkbi på eiersiden. Sistnevnte er investeringsselskapet til Kirk Kristiansen-familien og eierne av Lego-konsernet.

Vi er veldig heldig med timingen siden ESG aldri vært mer i vinden enn nå
Kjetil Bøhn, Quantafuel

Quantafuels ønsker er å bygge fabrikker i et 50/50 samarbeid med en partner, og da i første rekke med BASF, Vitol og Kirkbi. For den andre fabrikken i Danmark er det foreløpig ikke inngått noen partneravtale.

– Vi er veldig heldig med timingen siden ESG aldri vært mer i vinden enn nå. Hvis hverken BASF, Vitol eller Kirkbi ønsker å inngå et partnerskap for denne fabrikken, er ikke det noe problem. Vi blir nærmest nedringt av andre selskaper som vil være med.

Kraftig kurshopp

Ifølge Bøhn vil fabrikken koste rundt 1 milliard kroner å sette opp. Han regner med at mellom 60 og 70 prosent av denne summen kan komme fra gjeldsmarkedet etter at den første fabrikken er kommet i produksjon. Dermed gjenstår mellom 300 og 400 millioner kroner i egenkapitalfinansiering, fordelt på to likeverdige partnere.

Ved utgangen av andre kvartal hadde Quantafuel en kontantbeholdning på 26 millioner kroner. Men selskapet fikk inn ytterligere 250 millioner i en rettet emisjon mot Kirkbi i begynnelsen av juli.

Dessuten planlegger selskapet å forflytte seg fra Merkur Market til Oslo Børs rundt årsskifte. Da blir det mulighet til å hente inn mer penger til å finansiere veksten.

Torsdag ettermiddag var Quantafuel-aksjen opp 9,4 prosent til 37,10 kroner. Etter en kursoppgang på 114 prosent siden årsskiftet, prises selskapet til nesten 4,7 milliarder kroner.

Quantafuel

(Mill. kr)2. kv./202. kv./19
Driftsinntekter00
Driftsresultat−29−12
Resultat før skatt−94−14
Resultat etter skatt−101−23
quantafuel
kjetil bøhn
esg
Nyheter
Industri
Børs