Da coronapandemien tok grep om verden i våres giret den danske fiberdukprodusenten Jacob Holm opp og satte all tilgjengelig kapasitet til å produsere mer personlig beskyttelsesutstyr som munnbind, og tilhørende rengjøringsprodukter.
Konsernet produserer fiberduk som også brukes til alt fra sminkeservietter til å rengjøre medisinsk utstyr med ved sine fabrikker i USA, Frankrike og Spania.
I andre kvartal har etterspørselen etter Jacob Holms produkter som har økt med 28 prosent, sammenlignet med samme tidspunkt i fjor, og med 21 prosent siden foregående kvartal.
Det resulterte i en omsetning på 712 millioner danske kroner, opp over 20 prosent fra 594 millioner på samme tid i fjor. Driftsresultatet før av- og nedskrivninger (EBITDA) endte på 91 millioner kroner, opp fra 37 millioner i fjorårets andre kvartal. EBITDA-marginen endte på 12,8 prosent, opp fra 8,6 prosent i første kvartal.
- Dansk, familieeid konsern som produserer mikrofiberduk til bruk i blant annet rengjøringsservietter og munnbind. Etter oppkjøpet i av amerikanske Sontara i 2014 er selskapet verdens nest største produsent av denne typen produkter.
- Selskapet har røtter tilbake til 1794, da Jacob Holm åpnet dagligvarehandel i København. Utover 1800-tallet ble vikrosmheten utvidet til å omfatte til shipping, skipsutstyr og tauproduksjon. Selskapet produserte syntetiske fiberduker for første gang på 1950-tallet, og har siden 1990-tallet har Jacob Holm utelukkende konsentrert seg som fiberduk.
- I 1979 kjøpte Poul Mikkelsen størsteparten av selskapet og ledet det frem til sønnen Martin Mikkelsen tok over som adm. direktør i 2014.
- Selskapet har i dag rundt 700 medarbeidere i USA, Spania, Frankrike og Mexico.
200 prosents vekst
Dermed styrer selskapet mot en omsetning på 3 milliarder kroner i år, opp fra 2,3 milliarder i fjor.
– Den veksten vi har sett de seneste månedene har vi fått til samtidig som om lag 20 prosent av bemanningen har vært fraværende, blant annet som følge av at de er foreldre som er blitt rammet av stengte skoler og barnehager, eller fordi de har vært pårørende til coronasyke. Vi har svært dedikerte medarbeidere som fortjener ros, sier adm. direktør Martin Mikkelsen.
VIL VOKSE: Martin Mikkelsen, adm. direktør i Jacob Holm. Foto: Jacob Holm
Siden Mikkelsen overtok ledervervet etter sin far Poul Mikkelsen i 2014 har Jacob Holm hatt en omsetningsøkning på 200 prosent.
I fjor la selskapet en ny vekststrategi for å øke produksjonskapasiteten ytterligere og investerte i en ny produksjonslinje i USA som nå produserer på full kapasitet.
Med den økende etterspørselen selskapet ser, og venter vil fortsette også etter at pandemien er over, hungrer Jacob Holm-sjefen etter å vokse mer. Spesielt i USA og Europa, men også i Asia ønsker Mikkelsen på sikt å ta en «fornuftig posisjon».